Första spadtaget för P-huset Hyllieäng – med fasad av återbrukat material

Första spadtaget för P-huset Hyllieäng – med fasad av återbrukat material

I Hyllie påbörjar just nu Parkering Malmö bygget av sitt nya parkeringshus, P-huset Hyllieäng. P-huset kommer att bli unikt med en fasad bestående av återbrukat material. ”Genom att använda material som kan återbrukas, eller som redan är återbrukade bidrar vi till ett cirkulärt tänkande samtidigt som vi minskar klimatpåverkan från byggnationen, säger Parkering Malmös VD, Almir Hodzic.

Igår, onsdag bjöd Parkering Malmö in till ett event för att fira första spadtaget av P-huset Hyllieäng. Bolagets vd, Almir Hodzic och tekniska nämndens ordförande, Andreas Schönström fick tillsammans lägga ner en tidskapsel, innehållandes bland annat innehöll dagens tidning, arkitektritningar och bygglovshandlingar, som ska gjutas in i p-husets bottenplatta.

Fasad av återbrukat material

Parkeringshuset är ritat av FOJAB, och byggs med material som annars skulle ha kasserats. Glas som plockats ner från universitetsbyggnaden Orkanen i Malmö kommer att användas till fasaden, liksom plåtar från värmeväxlare och restprodukter från tillverkningsindustrin i form av stålskelett. Men exakt hur slutresultatet blir, hur fasaden kommer att se ut, vet ingen riktigt än trots att spaden nu satts i marken.

– Att arbeta med spillmaterial innebär ett större mått av osäkerhet, säger Petra Jenning, arkitekt och innovationsledare på FOJAB. I normala fall väljer vi arkitekter material som beställs och tillverkas efter våra specifikationer. Här är vi utlämnade till vad som kan tänkas finnas tillgängligt – och inte ens när vi ritar utan först när det ska byggas.

Trots att arbetssättet ställer helt nya krav på arkitekterna i gestaltningsprocessen, hoppas Petra Jenning på att andra ska inspireras att använda återbrukat material.

Forskningsprojekt

Byggprocessen för P-huset Hyllieäng kommer att följas och delfinansieras av det Vinnova-finansierade forskningsprojektet ”Centrum för cirkulärt byggande”, även kallat ”CCBuild”. Syftet är att se hur användningen av återbrukade byggprodukter påverkar designprocessen.

330 p-platser och mobilitetslösningar

Det nya parkeringshuset kommer att ligga i området Hyllieäng/Söder om badhuset Hyllie och bestå av 5 respektive 5,5 våningsplan. Det kommer att inrymma ca 330 p-platser samt flera mobilitetslösningar som blir tillgängliga för boende och verksamma i området. I gatuplanet kommer det finnas rum för både verkstad och uthyrning av cyklar samt en verksamhetslokal som bidrar till liv och rörelse i kvarteret. Byggnaden kommer att växtväggar samt en egen solcellsanläggning på taket som genererar närproducerad el. Det förbereds även för ett fastighetsbatteri. P-huset Hyllieäng ska vara klart för invigning första kvartalet under 2024.

För mer information:

Almir Hodzic, VD Parkering Malmö. E-post: almir.hodzic@pmalmo.se. Mobil: 073- 414 54 90.

Håkan Sörensen, byggprojektledare Parkering Malmö. E-post: hakan.sorensen@pmalmo.se.
Mobil: 072-885 82 88

Petra Jenning, arkitekt Fojab. E-post: petra.jenning@fojab.se. Mobil: 072- 236 12 44

Agneta Weimarsson, kommunikationschef Parkering Malmö. E-post: agneta.weimarsson@pmalmo.se.
Mobil: 073-448 20 58