Nytt samarbete; Parkering Malmö skapar plats åt bilpoolen KINTO Share

​Parkering Malmö inleder samarbete med en ny mobilitetsaktör: Vi skapar plats åt bilpoolen KINTO Share

Parkering Malmö samarbetar sedan tidigare med bilpoolsföretagen GreenMobility och OurGreenCar, och välkomnar nu ytterligare ett samarbete med en ny mobilitetsaktör.

Bilpoolen KINTO Share är en del av Toyota’s bilpoolssatsning och finns sedan tidigare både i Stockholm och Göteborg. Nu har bolaget tagit nästa steg och etablerat sig i Malmö, och kommer att ha fyra parkeringsplatser Parkering Malmös parkeringshus Fullriggaren i Västra hamnen.

- Det är väldigt kul att vi genom det nya avtalet med KINTO kan utöka vårt mobilitetserbjudande ännu mer, säger Maja Sölve, mobilitetsutvecklare på Parkering Malmö. Framöver räknar vi med att kunna erbjuda KINTO fler platser då vi vet att deras ambition är att expandera i Malmöregionen.

I sin bilpark har Kinto Share framförallt el- och laddhybrider, men även vätgasbilar. De startar i Malmö med tio bilar, men inför sommaren kommer över 100 bilar finnas till förfogande.

- Vi är otroligt glada att äntligen kommit igång i Malmö, som vi vet är en progressiv stad i framkant. Vi har dessutom fått mycket bra hjälp av Parkering Malmö att hitta och öppna upp strategiskt viktiga KINTO-platser nära användarna för en mer attraktiv tjänst, berättar Olof Holmgren, ansvarig för KINTO Share i Sverige.

KINTO är TOYOTA-koncernens varumärke för global mobilitet och första steget i Sverige är stationsbaserad bildelning genom KINTO Share. Företagets vision är "att skapa hållbar mobilitet för alla och samtidigt tillgängliggöra den senaste tekniken.
Läs mer om Kinto>>

Mer information

Parkering Malmö är med och bidrar till hållbart resande genom att skapa plats för attraktiva alternativ till att äga egen bil. Vi är därför glada över vårt samarbete med GreenMobility och OurGreenCar.

Läs mer här om GreenMobility>>
Läs mer här om OurGreenCar>>

Läs också mer här hur Parkering Malmö arbetar med hållbar mobilitet>>