Pinsamma fisar där bra ventilation är räddaren i nöden

Ventilationsbranschen tar hjälp av pinsamma fisar för att locka människor till att skaffa bättre ventilation

Ventilationsbranschen, genom PVF Yrke & Utbildning, berättar genom tre korta filmer som lanserades i helgen om hur bra ventilation kan rädda tre olika pinsamma situationer. Filmerna är en del av ett unikt forskningsprojekt som PVF och Lunds Tekniska Högskola driver på uppdrag av Byggnads och Entreprenörsföretagen.

Projektet ”Ren luft, friskt liv” studerar moderna enfamiljshus och belyser vikten av bra inomhusmiljö. Undersökningen kommer att omfatta 100 moderna enfamiljshus belägna i Jönköping och Umeå.

– Luftkvalitén i våra hem är direkt kopplade till hur vi mår, därför är det är viktigt att ta reda på hur bra ventilationen är i moderna hus. Då kan vi använda det för att ställa krav på hur vi bygger våra framtida bostäder, säger Annika Waernström, projektledare på Plåt & Vent Forum.

Filmerna, tre humoristiska sketcher, 30 sekunder långa, visar när personer fiser i vardagliga situationer och fokuserar på pinsamhet, skratt och igenkänning. I helgen släpptes filmen Skrattet.

Skrattet
Det nykära paret ligger i sängen bredvid varandra. Han sneglar mot henne, gör fismin, lyfter på täcket, och ser lite stressad ut. Hon håller på med sin mobil och tittar plötsligt förskräckt upp på honom, tills de båda brister ut i skratt.

Filmer om pinsamma tillfällen där bra ventilation är räddaren i nöden släpps v 22 och 24. Filmen går att se här: https://www.youtube.com/watch?v=9CjDg7CAUFk

Mer om kampanjen "Ren luft, friskt liv" finns på renluftfrisktliv.se

För mer information, vänligen kontakta:

Annika Waernström, PVF, annika.waernstrom@pvf.se, 070 568 64 82

Henrik Hedberg, Springtime, henrik.hedberg@springtime.nu, 070 861 17 19