Sveriges 6 bästa unga plåtslagare gör upp om SM-guldet på fredag

Sveriges 6 bästa unga plåtslagare gör upp om SM-guldet på fredag

Efter landsomfattande uttagningstävlingar med 170 plåtslagerielever, sållades till slut de 6 bästa plåtslagarna fram. På fredag den 26 april gör de upp om medaljerna i SM-finalen på PVF Teknikcentrum i Katrineholm.

”SM för unga plåtslagare” arrangeras för 27:e året. Tidigare har SM-finalen i plåtslageri varit förlagd till ett köpcentrum eller i samband med Yrkes-SM. Under våren gör branschen en större övergripande satsning kallad ”strålande utsikter” för att uppmärksamma plåtslageriutbildningarna. Därför passar man nu på att arrangera SM-finalen på branschens skola PVF Teknikcentrum i Katrineholm. Tävlingen startar kl. 8.00 på fredag och avslutas med prisutdelning kl. 15.00. Tävlingsuppgiften är än så länge hemlig, men kommer att utföras i färgbelagd stålplåt och testar de tävlandes teknik, kunskap, noggrannhet och känsla för hantverket.

SYV-frukost, 9:or och grillbuffé
I och med tävlingen öppnar skolan upp för allmänheten samt bjuder studie- och yrkesvägledare på frukost och information om skolan, yrket och utbildningsmöjligheter. Regionens 9:or är speciellt inbjudna och får förutom nöjet att se landets skickligaste unga plåtslagare i arbete, också en guidad rundvandring på skolan samt chansen att prova på aktiviteter som innefattar såväl höjder som plåtbearbetning. Lagom till lunch kommer sedan flertalet av traktens plåtslageriföretag för att heja på de tävlande, träffa sponsorerna och ta del av grillbuffén som erbjuds på skolans gårdsplan.

SM-final för unga plåtslagare 2013
Var: PVF Teknikcentrum Köpmangatan 3 i Katrineholm
När: Fredag den 26 april. Tävlingen pågår mellan kl. 8.00 – 14.00. Prisutdelning kl.15.00.

Högupplösta bilder på de tävlande finns på MyNewsdesk:

För mer information:
Annika Waernström, projektledare, PVF Yrke & Utbildning, 0705 - 68 64 82
Niklas Angelöf, ansvarig för PVF Teknikcentrum, tävlingsledare, 0703 - 28 19 65

Finalisterna i ”SM för unga plåtslagare 2013”:
Jonas Westin, Hassela - Bromangymnasiet, Hudiksvall  0727-226381
Marcus Estenberg, Falun - Lugnetgymnasiet, Falun  0730-751828
Dennis Karlsson, Karlskrona - Törnströmska gymnasiet, Karlskrona  0733-097373
Jakob Jansson, Växjö - Kungsmadskolan, Växjö  0739-780188
Sebastian Wahlberg, Knivsta - Bolandsgymnasiet, Uppsala  0738-746837
Henrik Ödqvist, Bålsta - Kista gymnasium, Stockholm   0734-169745

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Platslagare

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.