Stolt bransch nyinvigde teknikcentrum för plåtslageri

Stolt bransch nyinvigde teknikcentrum för plåtslageri

100-talet olika branschföreträdare slöt upp under gårdagens nyinvigning av branschskolan PVF Teknikcentrum i Katrineholm. Såväl talare som deltagare var överens om att plåtslageriyrket har framtiden för sig och att den nya och större skolan är en mycket positiv del i en vidare satsning på utbildning och rekrytering.

Företagare, leverantörer, arbetsförmedlingar, studie- och yrkesvägledare, intilliggande branschorganisationer, lärare och elever. Uppslutningen var både god och brokig när PVF Teknikcentrum nyinvigdes. Kl 11.30 välkomnades gästerna in i skolans nya, ljusa lokaler, vilka snabbt fylldes med god stämning, gratulationer och blommor.

Thomas Andersson, vd PVF Plåt & Vent Forum AB, med uppdrag att driva skolan, kunde stolt hälsa alla välkomna. Det traditionsenliga bandet var vid detta högtidliga tillfälle såklart ett rejält plåtband som fick klippas av med en plåtsax modell större. Hans Tilly, ordf Byggnads och Gitte Leger, vd Plåtslageriernas Riksförbund tog till gemensamma krafter för att lyckas.

Hans Tilly påminde om att det inte var så längesedan som skolan var nedläggningshotad och att han är mycket glad åt framgången liksom att Byggnads är med på resan. Förutom att berömma skola och dess nya lokaler, tog Gitte Leger även tillfället i akt att lyfta fram en tidigare plåtslagarelev och förebild, Joakim Karlsson, silvermedaljör i byggnadsplåtslageri vid Yrkes VM i Calgary 2009. Ytterligare beröm kom från Irene Wennemo, regeringens utredare angående lärlingssystem för gymnasieskolan och hon utlovade en lång kommenterar i sin utredning där PVF Teknikcentrum är ett bra exempel på lärlingsutbildning.

Invigningen hade en festlig inramning och det bjöds på lunchbuffé, mingel och rundvisning av lokaler och maskiner. Eleverna som fick en annorlunda dag, men ändå hade jobb att utföra, fick svara på många frågor från nyfikna besökare.

Trots den ökade kapaciteten är skolans kurser för 2010 helt fullbokade.

För mer info:
Annika Waernström,
annika.waernstrom@pvf.se, 0705-686482
Läs mer i pressrummet: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab
Besök

Om PVF Teknikcentrum:

• Är branschskola för utbildningar inom byggnadsplåt och ventilation.
  • I utbildningarna ingår byggnadsplåtslageri, lättbyggnadsteknik och ventilationsteknik.
  • Skolan kan ta emot 250 elever varje år.
  • PVF Teknikcentrum ägs av Byggnads och Plåtslageriernas Riksförbund och drivs av gemensamma organisationen PVF Plåt & Vent Forum AB

Nyligen deltog rekordmånga plåtslagarelever runt om i landet i uttagningstävlingar till ”SM för unga plåtslagare 2010”.
Den 19 mars hålls SM-finalen i köpcentret Kupolen i Borlänge. Det blir branschens största egna evenemangssatsning någonsin.
Enligt arbetsförmedlingens senaste rapport är byggnadsplåtslagare ett av de mest säkra yrken för den som vill ha jobb.

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageribranschens egen organisation för utbildning och utveckling av yrkesutbildning inom branschen. Vi ägs gemensamt av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.