SM-final i plåtslageri på fredag, med #takselfie, tårtkalas och kungligt besök

SM-final i plåtslageri på fredag, med #takselfie, tårtkalas och kungligt besök

På onsdag den 11 maj startar Yrkes-SM på Malmömässan i Malmö. Evenemanget pågår till den 13 maj och förväntas locka 20 000 ungdomar att titta på när landets skickligaste elever inom 40-talet olika yrkesutbildningar, däribland byggnadsplåtslagare, tävlar om SM-medaljerna.

149 plåtslagerielever deltog i vårens uttagningstävlingar, varav 25 kvalificerades för att skicka sina bidrag till den centrala juryn för bedömning. Av dessa gick sedan 6 elever till final och den 12-13 maj kämpar de om SM-medaljerna.

Teknik, känsla och kundkontakt
De tävlande plåtslagarna kommer att testas i material- och teknikkunskap liksom problemlösningsförmåga och känsla för hantverket, men också få visa prov på hur de hanterar kundkontakten. Juryn bedömer slutligen bidragen utifrån måttnoggrannhet, detaljutförande och helhetsintryck.

Finalisterna i ”SM för unga plåtslagare 2016” är:
William Hedman
, Lugnetgymnasiet, Falun (Sandviken): 073-821 47 74
Vilma Eriksson
, Torsbergsgymnasiet, Bollnäs (Alfta): 070-227 75 27
Mattis Sjögren
,Törnströmska gymnasiet, Karlskrona, 073-855 43 34
Erik Teuchler, Stockholms byggtekniska gymnasium, Kista: 070-091 71 12
David Rudberg, Högbergsskolan, Tierp: 076-390 24 02
Hugo Salming, Bräckegymnasiet, Göteborg: 076-213 24 54

Tårtkalas, #takselfie och kungligt besök
Yrkes-SM räknar med att locka cirka 20 000 besökande ungdomar till mässan. Ett gyllene tillfälle för plåtslagaryrket att visa upp sig. I plåtslagarmontern bjuds det därför på flera prova-på-aktiviteter, med allt från tillverkning av visselpipor i plåt till att faktiskt beträda ett tak i full plåtslagarmundering och givetvis ta en #takselfie! Varje timme utses bästa bild, som vinner snygga hörlurar. Eftersom SM för unga plåtslagare dessutom firar 30 år som uppskattad tävling, bjuds det på tårtkalas under fredagen. Denna finaldag blir det också fint besök på Yrkes-SM, då Kungen hälsar på. Det råder stora förhoppningar om att han stannar till i just plåtslagarmontern.

Jobben finns på taken!
En viktig del i satsningen på SM är att sprida information till ungdomar om plåtslagaryrket. Det är ett fritt och kreativt yrke som kräver god problemlösningsförmåga. Utbildade plåtslagare är mycket eftertraktade och det finns gott om jobb. Efter några års arbetserfarenhet, avlagt yrkesprov och yrkesbevis har byggnadsplåtslagaren en snittlön på ca 30 000 kr i månaden.

Läs mer om finalisterna på www.smup.se och för högupplösta bilder på MyNewsdesk www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.

För mer information:
Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning 08-556 062 85, 0705-68 64 82