Sex finalisterna klara till ”SM för unga plåtslagare 2015”!

Sex finalisterna klara till ”SM för unga plåtslagare 2015”!

158 plåtslagarelever deltog i årets uttagningstävlingar och 18 av de regionala vinnande bidragen skickades sedan till den centrala juryn för granskning. Nu har de sex främsta bidragen sållats ut. De representerade orterna i ”SM för unga plåtslagare 2015” är Leksand, Uppsala, Norrköping, Linköping, Jönköping och Skara.

SM för unga plåtslagare arrangeras för 29:e året.158 gymnasieelever och företagslärlingar deltog i uttagningstävlingarna, men endast sex kan få en finalplats. 18 skolor skickade sina vinnande bidrag till branschens utbildningsorganisation PVF Yrke & Utbildning, där en central jury granskade tävlingsbidragen utifrån måttnoggrannhet, detaljutförande och helhetsintryck. Tävlingsuppgiften var hämtad ur byggnadsplåtslagarens vardag och testade de tävlandes material- och teknikkunskap liksom känsla för hantverket och problemlösningsförmåga.

Final den 24 april – live och på webben
SM-finalen avgörs den 24 april på branschens skola i Katrineholm. Det blir vissa aktiviteter på plats i samband med finalen, men hela tävlingen kommer också vara möjlig att följa via webben.

De som lyckades bäst i uttagningen och därmed kämpar om SM-medaljerna under finalen i Katrineholm är:

Viktor Wahrenberg, Leksands gymnasium, Leksand: 072-337 30 03
Sebastian Aveholt
, Bolandgymnasiet, Uppsala: 070-497 23 19
Albin Ählman
, Ebersteinska gymnasiet, Norrköping: 070-253 30 40
William Rosén
, Katedralskolan, Skara: 076-173 06 26
Jonathan Wahlund
, Bäckadalsgymnasiet, Jönköping: 070-331 16 03
Sofia Sörliden
, Anders Ljungstedts Gymnasium, Linköping: 073-571 37 73
(Fram till den 5 mars nås Sofia bäst via mail sofia@sorliden.se)

Plåtslagaryrket behöver synas och höras!
Det råder stor brist på byggnadsplåtslagare runt om i landet. Många ungdomar vet helt enkelt inte om att yrket finns. De vet heller inte att utbildade plåtslagare är mycket eftertraktade och att plåtslagaren efter några års arbetserfarenhet, avlagt yrkesprov och yrkesbevis har en snittlön runt 30 000 kr i månaden. Men det finns en ljusning.

- På orter där vi har jobbat extra hårt för att lyfta fram yrket, t.ex. i Luleå, har vi sett en stor ökning av antalet sökande elever till plåtslageriutbildningarna, berättar Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning.

Förhoppningen är att ”SM för unga plåtslagare” ska skapa uppmärksamhet kring plåtslagaryrket som ett framtidsyrke värt att satsa på.

Finalisterna finns publicerade på www.platslagare.nu och på MyNewsdesk www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.

För mer information:Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning 08-556 062 85, 0705-68 64 82

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.

"SM för unga plåtslagare 2015" sponsras av BEVEGO och Armat.