Plåtslagare tävlar om guld och Skånes ungdomar om ett sommarjobb.

Plåtslagare tävlar om guld och Skånes ungdomar om ett sommarjobb.

I morgon fredag, den 1 juni, koras ”Sveriges bästa unga plåtslagare 2012”. Det föregås av ett intensivt tävlande idag och i morgon förmiddag under Yrkes-SM på Malmömässan. I publiken finns flera tusen ungdomar som får chansen att prova på plåtslageri – ett yrkesval med ”jobbgaranti”.

160 gymnasieelever och företagslärlingar var med och slogs om årets 6 åtråvärda finalplatser. Nu får de chansen att visa upp sina färdigheter som plåtslagare. Mått, noggrannhet och helhetsintryck kommer att bedömas. Att uppgiften ska utföras inför publik, på tid och med ostyriga tävlingsnerver gör knappast hantverket enklare.

SM-final på Yrkes-SM
”SM för unga plåtslagare” är ett etablerat evenemang som arrangeras för 26:e året. I år genomförs SM-finalen under Yrkes-SM, med tävlingsdagar den 31 maj och 1 juni. Yrkes-SM arrangeras vartannat år och har ca 300 deltagande ungdomar i ett 30-tal yrken. Evenemanget brukar locka uppåt 14 000 besökare.

Fasadklättring, prova-på-verkstad och sommarjobbstävling
I plåtslagarmontern har det varit full aktivitet sedan onsdag morgon. Medan Sveriges 6 bästa unga plåtslagare jobbar på sina tävlingsbidrag, kan händiga besökare tillverka prylar av plåt i prova-på-verkstaden, den som gillar utmaningar och höga höjder kan utöva fasadklättring på en plåtfasad och det finns även sackosäckar för samtal och vila. Här finns till och med lösningen för den som saknar sommarjobb. Tillsammans med Skåneföretagen Sjöbo Plåt och Climat80 anordnas tävlingen ”Vinn ett sommarjobb”. Även i denna tävling blir det final inför publik och de eventuellt framtida arbetsgivarna.

Alla tävlande har jobb som väntar
Redan nu har samtliga SM-finalister jobberbjudanden – ibland flera. Generellt gäller att plåtslagarelever med avlagd yrkesexamen är garanterade jobb. Bara i år behövs det 1000-1500 nya, utbildade plåtslagare.

SM-finalen pågår: Torsdag kl 09.30 – 16.00, fredag kl 09.30 – 13.00. Prisutdelning kl 14.30.
Finalen i ”Vinn ett sommarjobb” startar på fredag kl 13.00.

SM-medaljörerna publiceras sen eftermiddag den 1 juni på www.platslagare.nu och MyNewsdesk www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.

För mer information: Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning 08-556 062 85, 0705-68 64 82  eller Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning 0703-28 19 65.

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.