Petter och Alexander tävlade sig till var sitt sommarjobb!

Petter och Alexander tävlade sig till var sitt sommarjobb!

Höga poäng i fasadklättring, allmänbildning, geometri och motivation gjorde att Petter Mossfeldt-Olsson, Sjöbo, och Alexander Grujo, Malmö, idag kunde lämna Yrkes-SM i Malmö med var sitt sommarjobbskontrakt.

I samband med Yrkes-SM i Malmö har ungdomar mellan 15-19 år kunnat anmäla sig till plåtslageribranschens tävling ”Vinn ett sommarjobb”. Idag stod 6 finalister i plåtslagarmontern på Malmömässan för att inför publik och eventuellt blivande arbetsgivare tävla om två sommarjobb.

Koncentration på hög höjd
Passning av plåtutbredningar, fasadklättring med test av koncentrationsförmåga på hög höjd, frågetävling och motivering inför arbetsgivarna stod på schemat. Tack vare flest poäng och bästa motivering vann Petter Mossfeldt-Olsson, Sjöbo, ett sommarjobb på Sjöbo Plåt och Alexander Grujo, Malmö, ett sommarjobb på Climat80. De båda hade inget annat än seger i sikte och glädjen över vinsterna gick inte att ta miste på. Men lika glada var Catrin Elgemark, Sjöboplåt AB och Anders Welander, Climat80.

Vi söker hela tiden nytt folk med rätt inställning. Det är den som avgör vem som blir en bra medarbetare eller inte, sa Anders Welander, som uppskattade Alexanders nyfikenhet och vilja att jobba.

Succé för välbesökt plåtslagarmonter
Årets SM-tävling genomfördes under Yrkes-SM på Malmömässan i Malmö och cirka 21 000 ungdomar besökte evenemanget. Plåtslagarnas monter har varit den mest välbesökta, kanske på grund av det aktiva utbudet med fasadklättring, prova-på-verkstad med tillverkning av visselpipor och ljusstakar samt sköna saccosäckar för trötta ben. Fredagen kryddades lite extra med Peter Siepen som konferencier och sommarjobbstävlingen.

Kontakt vinnare:
Alexander Grujo, 0720-492940