På fredag koras Sveriges bästa unga plåtslagare 2015!

På fredag koras Sveriges bästa unga plåtslagare 2015!

På fredag, den 24 april, är det dags för SM-final i plåtslageri. Sveriges sex mest framstående unga plåtslagare gör upp om medaljerna. Finalen genomförs på branschens skola i Katrineholm och alla intresserade kan följa hela tävlingen via livesändning på smup.se.

Tävlingen pågår under sex timmar med start klockan 08.00. Uppdraget är som alltid hämtat ur byggnadsplåtslagarens vardag och består i år av så kallat garneringsarbete på tak. Förutom att hantverksskickligheten sätts på prov ska finalisterna kunna visa upp en god relation till kunden och förmåga att ta till sig och förstå en beställning och arbetsbeskrivning.

Kunden är på plats
De tävlande har även fått förberedande uppgifter via SMS, då SM-chefen har skickat vidare en beställning från en kund. Kunden finns även på plats under tävlingen. Målet är att skapa en så realistisk situation som möjligt.

Livesändning på smup.se
Inför årets final har tävlingen fått en egen hemsida, smup.se och tack vare ett samarbete med Mediagymnasiet i Nacka Strand kommer hela tävlingen att livesändas där.
– Det är kul att kunna samarbeta och låta eleverna praktisera sina blivande yrken. Dessutom gör livesändningen att alla tävlande kan följas av släkt, vänner och framför allt av de klasskamrater som inte kunde åka med till Katrineholm, berättar SM-ansvarige Niklas Angelöf från PVF Yrke & Utbildning.

Läs mer om finalisterna och följ tävlingen live på www.smup.se.

SM-finalister 2015:
Viktor Wahrenberg
, Leksands gymnasium, Leksand: 072-337 30 03
Sebastian Aveholt
, Bolandgymnasiet, Uppsala: 070-497 23 19
Albin Ählman
, Ebersteinska gymnasiet, Norrköping: 070-253 30 40
William Rosén
, Katedralskolan, Skara: 076-173 06 26
Jonathan Wahlund
, Bäckadalsgymnasiet, Jönköping: 070-331 16 03
Sofia Sörliden
, Anders Ljungstedts Gymnasium, Linköping: 073-571 37 73

För mer information och högupplösta bilder:

Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning, 0705-68 64 82, annika.waernstrom@pvf.se
Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning, 0703-28 19 65.
www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.

”SM för unga plåtslagare 2015” sponsras av: Bevego, Armat, Heco, Uveco, Weland stål och Makita.