På fredag koras Sveriges bästa unga plåtslagare 2014!

På fredag koras Sveriges bästa unga plåtslagare 2014!

Sveriges sex skickligaste unga plåtslagare gör upp om medaljerna under Yrkes-SM i Umeå på torsdag och fredag. Nytt för i år är att tävlingsmomentet har försvårats med krav på hantering av arbetsbeskrivningar via SMS och god kundvård. Må bästa plåtslagare vinna!

Plåtslagarnas tävlingsmoment kommer att vara tidsbegränsat till 6 timmar effektiv tid, fördelade på torsdagen den 14:e och fredagen den 15:e maj. Uppdraget är som alltid hämtat ur byggnadsplåtslagarens vardag med tak- och fasadarbeten. I år har man dessutom gått steget längre. Förutom att hantverksskickligheten sätts på prov ska finalisterna kunna visa upp en god relation till kunden och förmåga att ta till sig och förstå en beställning och arbetsbeskrivning.

SMS-beställning
- Plåtslagaren är ofta företagets ansikte utåt i kontakt med kunderna. Det känns därför både kul och relevant att även bedöma hur SM-finalisterna sköter sina kundrelationer, berättar SM-ansvarige Niklas Angelöf från PVF Yrke & Utbildning.

De tävlande har även fått förberedande uppgifter via SMS, dvs. en beställning från en kund som har bytt takpannor och behöver plåt runt ett rör samt ett tak ovanpå skorstenspipan. Jobbet ska utföras i lackerad stålplåt och givetvis enligt AMA HUS 11. ”Kunden” finns även på plats under tävlingsdagarna.

”Metal” på flera sätt
För alla besökande ungdomar blir det förutom en spännande SM-final, fasadklättring med fina priser, prova-på-verkstad med tillverkning av ljusstake och visselpipa samt riktigt skön ”metal” med hårdrocksbandet Outtrigger – sågs senast i Melodifestivalen och är nu aktuella med turné och ny platta. Yrkes-SM arrangeras vartannat år och är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till moderna yrkes­utbildningar. De skickligaste ungdomarna i ett 40-tal yrken samlas för att göra upp om SM-titlarna, däribland plåtslagarna. Evenemanget brukar locka över 10 000 besökare.

Årets finalister är: Albin Isaksson, Bäckadalsgymnasiet, Jönköping, Linus Wigren, Anders Ljungstedts Gymnasium, Linköping, Simon Persson, Katedralskolan, Skara, Jenny Landberg, Ebersteinska gymnasiet, Norrköping, Robin Olsson, Kista Gymnasium, Stockholm, Kasper Nilsson, Kattegattgymnasiet, Halmstad.

För mer information och högupplösta bilder:

Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning, 0705-68 64 82, annika.waernstrom@pvf.se
Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning, 0703-28 19 65
www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab

”SM för unga plåtslagare”
är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageribranschens egen organisation för utbildning och utveckling av yrkesutbildning inom branschen. Vi ägs gemensamt av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.