HÄR finns ungdomsjobben – men Haninge kommun lägger ner plåtslageriutbildningen

HÄR finns ungdomsjobben – men Haninge kommun lägger ner plåtslageriutbildningen

De kommande åren behövs 300 utbildade plåtslagare per år, bara i Stockholms län. På Fredrika Bremergymnasiet i Haninge finns en av Stockholms tre utbildningar för byggnads- och ventilationsplåtslagare. Nu lägger Haninge kommun ner utbildningen.

Det råder stor brist på byggnads- och ventilationsplåtslagare i hela landet och allra värst är det i Stockholm. Regionens plåtslageriföretag behöver de kommande åren anställa ca 300 nya medarbetare per år. 2013 kommer endast 9 färdigutbildade plåtslagare ut i arbetslivet, från gymnasieutbildningarna i Stockholm.

– Stockholms kommuner borde prioritera utbildningar som leder till jobb istället för att lägga ner. Plåtslageriutbildningen är en säker väg ut i arbetslivet, förklarar Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning.

Plåtslagerieleverna stärker kommunen
Från kommunens sida anser man att det är för få sökande till utbildningen samt att den är för dyr på grund av verkstads- och maskinkostnader. Men enligt branschen är det låga intresset snarare en marknadsföringsfråga och de höga kostnaderna betalar sig snabbt. Inge Enbacka är plåtlärare på Fredrika Bremergymnasiet och enligt honom är plåtslagerieleverna en självklar del av kommunens framtid.

– Plåtslagerieleverna får jobb direkt efter gymnasiet och börjar betala skatt från dag ETT. Dessutom har vi sett att våra elever stannar i kommunen. De är rotade här och ser ingen anledning att flytta på sig för varken vidareutbildning eller jobb, berättar Inge Enbacka.

Branschen utarmas på utbildade medarbetare
Konsekvensen av att det finns för få utbildade plåtslagare är att branschen måste ta till sig outbildad arbetskraft. Enligt en undersökning från Plåtslageriernas Riksförbund ökade antalet arbetstimmar inom yrket med en halv miljon timmar från 2010 till 2011. Nästan 50 % av ökningen bestod av outbildad arbetskraft.

– Det fungerar att fylla på branschen med outbildad arbetskraft i några år, medan det finns kompetent personal kvar. Men i längden är det förödande, säger Hans Eriksson, Plåtslageriernas Riksförbund.

På tisdag den 25 september kommer gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Haninge kommun att sammanträda för att bekräfta beslutet om avveckling av plåtslageriutbildningen. Socialdemokraterna har dock reserverat sig mot beslutet om nedläggning.

Kontakt:
Plåtlärare:
Fredrika Bremergymnasierna Haninge, Inge Enbacka, 070-445 13 50

Plåtslageriföretagare:
Lars-Ivar Jonsson, Bång & Lewert, 070-747 13 61

PVF Yrke & Utbildning (branschens yrkesnämnd):
Annika Waernström, 070-568 64 82

Plåtslageriernas Riksförbund:
Hans Eriksson, 08-762 75 96

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden (ordf.):

Ebbe Pettersson (Mp), 073-941 30 77

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden: