Här är finalisterna i ”SM för unga plåtslagare 2013”!

Här är finalisterna i ”SM för unga plåtslagare 2013”!

Efter landsomfattande uttagningstävlingar där över 170 plåtslagerielever deltog, har nu 6 finalister utsetts. Dessa skickliga ungdomar gör upp i en rafflande SM-final på PVF Teknikcentrum i Katrineholm den 26 april.

SM för unga plåtslagare arrangeras för 27:e året och som vanligt var intresset stort. 30 skolor med sammanlagt över 170 gymnasieelever och företagslärlingar deltog. Uttagningstävlingarna ägde rum på gymnasieskolorna runt om i landet och var tidsbegränsad till 6 timmar effektiv tid. Tävlingsuppgiften utfördes i svartlackerad stålplåt. Den gick ut på att efter ritning och med krav på flera olika falsningsmetoder, skapa en kona med krage som tillsammans påminner om en stor blomkruka.

Lokal och central jury
En lokal jury utsåg en vinnare från varje gymnasieskola. Vinnarnas bidrag skickades därefter till branschens utbildningsorganisation PVF Yrke & Utbildning, där en central jury granskade tävlingsbidragen utifrån mått, noggrannhet och helhetsintryck. Följande 6 plåtslagarelever lyckades bäst och tävlar där med i finalen i Katrineholm den 26 april.

Finalisterna i ”SM för unga plåtslagare 2013”:
Jonas Westin, Hassela - Bromangymnasiet, Hudiksvall  0727-226381
Marcus Estenberg, Falun - Lugnetgymnasiet, Falun  0730-751828
Dennis Karlsson, Karlskrona - Törnströmska gymnasiet, Karlskrona  0733-097373
Jakob Jansson, Växjö - Kungsmadskolan, Växjö  0739-780188
Sebastian Wahlberg, Knivsta - Bolandsgymnasiet, Uppsala  0738-746837
Henrik Ödqvist, Bålsta - Kista gymnasium, Stockholm   0734-169745

Final på branschens yrkesskola i Katrineholm
SM-finalen i plåtslageri har tidigare år varit förlagd till ett köpcentrum eller i samband med Yrkes-SM. Under våren gör branschen en lite större övergripande satsning på några av landets skolor för att uppmärksamma plåtslageriutbildningarna och därför passar man nu på att arrangera SM-finalen på PVF Teknikcentrum i Katrineholm. Finalen äger rum den 26 april, men angående själva arrangemanget av finalen kan det inte avslöjas så mycket ännu. Tack vare ett bra sponsorengagemang kan dock utlovas att såväl deltagare som besökare får chansen att uppleva en spännande tävling, plåtslageriyrkets finesser och prova-på-aktiviteter.

Här finns jobben!
SM-tävlingen är en möjlighet för elever att visa upp sina kunskaper och framtida arbetsgivare är inte sena med att kontakta talangerna. Efter avlagd yrkesexamen är plåtslagareleverna i princip garanterade jobb. Med hjälp av ”SM för unga plåtslagare” hoppas branschen kunna väcka intresse för yrket hos fler ungdomar eftersom det råder stor brist på utbildade plåtslagare över hela landet.

För mer information:
Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning, 08-556 062 85, 0705-68 64 82
Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning, 0703-28 19 65

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.