Gustav Näsman från Karlskrona är Sveriges bästa plåtslagare!

Gustav Näsman från Karlskrona är Sveriges bästa plåtslagare!

I går fredag, var det inte bara shopping som lockade i Borlänges köpcentrum Kupolen. Inför stor publik gjorde nämligen Sveriges skickligaste unga plåtslagare upp om SM-titeln. Efter 6 timmars mätande, hamrande och bockande stod det klart att Gustav Näsman på Törnströmska gymnasiet i Karlskrona tog hem segern.

Samtliga deltagare höll tiden och genomförde tävlingen och slutresultatet blev mycket jämnt förutom en extra klart lysande stjärna.

– Alla de tävlande är skickliga plåtslagare, men tyvärr spökade tävlingsnerverna lite för ett par deltagare. Gustav däremot utmärkte sig genom att lyckas fantastiskt bra med alla moment och han är en mycket värdig vinnare, berättar jurymedlemmen Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning.

Tävlingsuppgiften var inte extremt svår, men däremot mycket omfattande. För att få med så många moment som möjligt bestod den av ett påhittat objekt där man hade kombinerat ett skorstensbeslag med en dekoration i form av en spira.  Materialet var dagen till ära en Sverigenyhet, en svart färgbelagd stålplåt från Armat kallad AMM och AMS.

Ytterligare en nyhet var årets stora evenemang kring tävlingen. Ca 300 elever från åk 8 och 9 i Borlänge bussades till Kupolen för att heja på de tävlande och via olika aktivitetsstationer få lära sig mer om plåtslageri och ventilation. Fasadklättringen och prova-på-verkstaden snabbt blev favoriter och det var tydligt att pausunderhållningen med streetdance i världsklass var mycket uppskattat.

Resultat i ”SM för unga plåtslagare 2010”:
1:a Gustav Näsman, Törnströmska gymnasiet i Karlskrona
2:a Johan Andersson, Bolandgymnasiet i Uppsala
3:a Anders Estenberg, Lugnetgymnasiet i Falun

Delad 4:e placering:
Anton Carlsson, Uddevalla gymnasieskola i Uddevalla
Patrick Johansson, Kantzowska gymnasiet i Hallstahammar
Rickard Wahlgren, Karlfeldtgymnasiet i Avesta

För bilder: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab
eller ring Åsa Ragnarsson 0708-808219.

För mer information, telefonnummer till medaljörerna:
Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning 08-556 062 85, 0705-68 64 82

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.