Folkfest, när SM-finalen i plåtslageri firar 25 år!

Folkfest, när SM-finalen i plåtslageri firar 25 år!

På lördag den 19 mars, dånar plåthammarslag och rockmusik över Norrköping. Då blir det nämligen 25-årsfest i Linden köpcentrum, där landets skickligaste unga plåtslagare ska göra upp om medaljerna i en rafflande SM-final.

Det finns många goda skäl att besöka den 25 upplagan av ”SM-finalen för unga plåtslagare” i Linden köpcentrum i Norrköping på lördag. TV-aktuella Jay Smith och Minnah Karlsson står för musiken och Sveriges 6 bästa unga plåtslagare för spänningen, när det ska göras upp om SM-medaljerna för 2011.

Brist på plåtslagare i hela landet
För den som funderar på utbildning och jobb kan det också vara värt ett besök för att titta närmare på plåtslagaryrket. I hela landet är bristen på plåtslagare stor och inom en 3-årsperiod behöver landets plåtslageriföretag anställa i snitt 2,7 medarbetare var. Det innebär att det framöver behövs 1000 - 1500 nya plåtslagare varje år. Och den som trodde att plåtslagaryrket bara var för killar får tänka om, på utbildningarna runt om i landet studerar flertalet tjejer – och i år finns det även en tjej i finalen.

Underhållning och information
Förhoppningen är att Linden ska sjuda av liv under SM-finalen, att plåtbranschen får bjuda på folkfest men också rikta uppmärksamheten på ett yrkesval med goda framtidsutsikter.

– För alla som är nyfikna på yrket har vi flertalet företag, lärare och elever från branschen på plats, liksom en prova på verkstad. Peter Siepen ser till att hålla tempot uppe, Jay och Minnah uppträder och vi lottar bland annat ut skivor och biobiljetter, berättar Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning.

Vill nå Norrköpings elever
Dagen före finalen, fredagen den 18 mars, tar plåteleverna vid Ebersteinska gymnasiet i Norrköping tillfället att visa upp sina färdigheter då de under dagen kommer att jobba inför publik i Lindens köpcentrum. För att ytterligare sprida information om plåtslageriutbildningar och yrkesinriktningar, bjuder branschen in regionens studie- och yrkesvägledare till en ”plåtslagarlunch” på fredag.

SM-finalen hålls på köpcentret Linden i Norrköping, lördagen den 19 mars.
08.30 Tävlingen startar
10.00 Köpcentret öppnar
14.15 Sista inlämning av huvuduppgiften
15.15 Sista inlämning av extra uppgift
15.45 Prisutdelning och därefter uppträder Jay och Minnah

För mer information och telefonnummer till finalisterna, lokala företag mfl:
Annika Waernström annika.waernstrom@pvf.se, 08-556 062 85, 0705-68 64 82
Niklas Angelöf 0703-28 19 65
Pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.