Bransch satsar för att få fler byggnadsplåtslagare – ett framtidsyrke

Bransch satsar för att få fler byggnadsplåtslagare – ett framtidsyrke

Ungdomsarbetslösheten i Sverige ligger i dag på över 17 procent. Byggnadsplåtslagare är en yrkesgrupp som är eftertraktad på arbetsmarknaden och finns med på Arbetsförmedlingens lista över yrken där bristen på arbetskraft är allra störst. Trots den stora efterfrågan på utbildade byggnadsplåtslagare och en hög medellön är det idag för få ungdomar som söker sig till byggnadsplåtslageriutbildningen. Efter en skolturné under våren 2013 till fem orter i Sverige tar nu plåtslagarbranschen ytterligare krafttag för att få fler unga att söka sig till utbildningarna, med turnébesök på fem nya orter och ett utbildningsmaterial till högstadiets metallslöjd.

Behovet av fler kvalificerade byggnadsplåtslagare är stort i hela landet och uppskattningsvis kommer 1500 byggnadsplåtslagare att behöva anställas inom de närmaste åren.  En ungdomsarbetslöshet på över 16 procent innebär att 17,6 procent och totalt 100 000 ungdomar mellan 18-24 år är arbetslösa i Sverige. Strålande utsikter! är ett initiativ från PVF Plåt & Vent Yrkesnämnd som syftar till att öka kunskapen om plåtslageriyrket och dess goda möjligheter på arbetsmarknaden bland unga.

-  Vi i branschen måste ta krafttag för att öka kunskapen om yrket. Vi behöver bli bättre på att berätta om yrket, att det erbjuder omväxling och utveckling och om de möjligheter en ung, utbildad byggnadsplåtslagare har på arbetsmarknaden. Syftet med Strålande utsikter! är både att trygga branschens överlevnad och samtidigt bidra till en minskad ungdomsarbetslöshet i Sverige, säger Pär Lindelöf, representant för Strålande utsikter! från Byggnads.

Om inte en förändring sker och fler söker sig till plåtslageriyrket kommer kompetensen att tunnas ut och på sikt finns det risk att marknadens behov inte kan tillgodoses. Därför är det viktigt att branschen nu genom bland annat projektet Strålande Utsikter! tar sitt ansvar.

-  Behovet av duktiga byggnadsplåtslagare är stort i hela landet. Det är ett framtidsyrke som du kan få jobb inom oavsett var i landet du bor, något jag tror är ganska unikt för plåtslageribranschen, säger säger Hans Eriksson, representant för Strålande utsikter! från Plåtslageriernas riksförbund.

En del av projektet Strålande Utsikter! är en nationell turné som genomförs under och 2013. Turnén går till niondeklassare i grundskolor på tio orter: Luleå, Falun, Stockholm, Karlstad, Malmö, Göteborg, Kristianstad, Norrköping, Hudiksvall och Uppsala. Upplägget på besöken är en lektion i plåtslageri och ett möte möte mellan lokala politiker, skola och näringsliv. Syftet med turnébesöken är att skapa tillfälle för skola och näringsliv att knyta kontakt, samtidigt som eleverna får möta framgångsrika företagare inom plåtslageri. Dessutom tar PVF fram ett utbildningspaket kallat Plåtslagarlådan, som riktar sig till högstadielärare i trä- och metallslöjd för att hålla en lektion i plåtslageri med sina elever.

Om inte en förändring sker och fler söker sig till plåtslageriyrket kommer kompetensen att tunnas ut och på sikt är risken att marknadens behov inte kan tillgodoses. Effekten kan bli att ett tusenårigt hantverksyrke försvinner, vilket kan ge stora konsekvenser för vårt kulturarv. Därför tar branschen nu genom bland annat projektet Strålande Utsikter! tar sitt ansvar, och hoppas på gensvar från Sveriges skolor och politiker att bättre matcha utbildningsplatser mot arbetsmarknad och hjälpa till att få fler elever till de utbildningsplatser som finns idag.

Turnédatum för skolbesök hösten 2013:

12/11 Göteborg, Sannaskolan

15/11 Hudiksvall, Östra skolan

18/11 Uppsala, Björkvallskolan

22/11 Norrköping, Ektorpskolan

26/11 Kristianstad, Norretullskolan

För mer information kontakta:

Hans Eriksson, Företagsrådgivare Plåtslageriernas Riksförbund (PLR)

Email: hans.eriksson@entreprenorforetagen.se Tel: 070-638 75 96

Pär Lindelöf, ombudsman, yrkesutbildning plåt Byggnads

Email: par.lindelof@byggnads.se Tel: 010-601 11 72

Plåtslagarbranschen i siffror

Antal plåtslagare: 6200

Behov totalt inom de närmaste åren: 1500

Medellön: 28 400 kr

Byggnadsplåtslageriutbildning i Sverige

Runt om i Sverige finns cirka 20 gymnasieskolor som erbjuder utbildning i byggnadsplåtslageri på skolan, det ger runt 200 utbildningsplatser per årskurs. Utöver dessa finns drygt 100 svenska gymnasieskolor som kan erbjuda utbildningen i samarbete med PVF Teknikcentrum i Katrineholm. Teknikcentrum har per årskurs runt 100 platser, som fördelas på arbetsmarknadsutbildning, gymnasieelever och företagslärlingar. Det finns flera olika sätt att utbilda sig till byggnads- eller ventilationsplåtslagare. Man kan utbilda sig via bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet, gå en lärlingsutbildning, en kurs via Arbetsförmedlingen eller via Komvux.