6 finalister är utsedda och branschen storsatsar på "SM-finalen för unga plåtslagare 2010"

I går kväll stod det klart vilka plåtslagarelever som tagit sig vidare till SM-finalen i Borlänge den 19 mars. Av 25 skolor får 6 se sina representanter kämpa om medaljerna i årets extra stora satsning på ”SM för unga plåtslagare".

190 elever och företagslärlingar från 25 skolor runt om i landet har deltagit i årets rekordstora SM-uttagning. Tävlingsmomentet handlade om att på 6 timmar tillverka ett kombinerat objekt bestående av ett murkrön med ifalsad stos (dvs. en rund skorsten monterad på ett plåtbeslag för mur) i förzinkad stålplåt. Juryn, sammansatt med representanter från branschen har med millimeterprecision bedömt noggrannhet och utseende på elevernas alster för att under gårdagen slutligen välja ut de 6 finalisterna.

– I årets uttagningstävling var det väldigt jämnt på toppen. Så vi har en rafflande final att se fram emot, där inget är förutbestämt. Mycket kommer att handla om dagsform och nerver, berättar Niklas Angelöf, PVF Yrke & Utbildning.

SM-finalen hålls på köpcentret Kupolen i Borlänge, fredagen den 19 mars. Då höjs kraven ytterligare på de tävlande som ska arbeta fram sina tävlingsbidrag med verktyg och maskiner de inte är vana vid, men framför allt under tidspress och inför publik. Årets SM-final för unga plåtslagare blir dessutom branschens största, egna ungdomsevenemang någonsin. Borlängeregionens samtliga elever i klass 8 och 9 erbjuds via samarbete med skolorna att under fredagen ta del av olika aktiviteter i Kupolen, vilka ska syfta till att informera om två yrken med mycket goda framtidsutsikter; ventilationsplåtslageri och byggnadsplåtslageri.

– Vår förhoppning är att Kupolen ska sjuda av liv under SM-finalen. Förutom en spännande final mellan Sveriges bästa unga plåtslagare bjuder vi på show med kända streetdansare, klättervägg och prova på verkstad. Besökarna får dessutom möta företag i branschen, plåtelever- och lärare samt 23-årige Joakim Karlsson som tog VM-silver i byggnadsplåtslageri 2009. Allt hålls samman av vår konferencier Peter Siepen, beskriver Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning.

Finalisterna i ”SM för unga plåtslagare 2010”:
Johan Andersson, Bolandgymnasiet i Uppsala
Anton Carlsson, Uddevalla gymnasieskola i Uddevalla
Anders Estenberg, Lugnetgymnasiet i Falun
Patrick Johansson, Kantzowska gymnasiet i Hallstahammar
Gustav Näsman, Törnströmska gymnasiet i Karlskrona
Rickard Wahlgren, Karlfeldtgymnasiet i Avesta

För mer information och telefonnummer till finalisterna:
Annika Waernström annika.waernstrom@pvf.se, 08-556 062 85, 0705-68 64 82
Niklas Angelöf 0703-28 19 65
www.platslagare.nu

Pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab

Tävlingarna organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.