158 plåtslagerielever vill åt en finalplats i ”SM för unga plåtslagare 2015”

158 plåtslagerielever vill åt en finalplats i ”SM för unga plåtslagare 2015”

SM för unga plåtslagare arrangeras för 29:e året. Som vanligt råder det ett mycket stort intresse för möjligheten att bli svensk mästare i plåtslageri. 158 gymnasieelever och företagslärlingar deltar i nästa veckas uttagningstävlingar för att bevisa sin skicklighet inom plåtslagaryrket.

Uttagningstävlingarna hålls under hela vecka 4, den 20-23 januari, men på olika dagar beroende på ort och skola. För tävlande skolor, antal elever och lokala kontaktpersoner, se bifogad fil ”SM för unga plåtslagare 2015_tävlande skolor”.

Matematiska beräkningar och materialkunskap
Uttagningstävlingarna sker på respektive skola och är tidsbegränsad till 6 timmar effektiv tid. Tävlingsuppgiften kommer att utföras i förzinkad lackerad stålplåt och momenten kommer att vara hämtade ur byggnadsplåtslagarens vardag där plåtbeklädnad av tak och fasader bland annat kräver matematiska beräkningar, materialkunskap och god känsla för hantverket. Den exakta uppgiften är hemlig fram till tävlingsdagen.

Final den 24 april
En lokal jury utser en vinnare från varje gymnasieskola. Vinnarnas bidrag skickas därefter till branschens utbildningsorganisation PVF Yrke & Utbildning, där en central jury granskar tävlingsbidragen utifrån måttnoggrannhet, detaljutförande och helhetsintryck. De 6 plåtslagerielever som presterat bäst, gör upp i årets SM-final i Katrineholm den 24 april.

Stor efterfrågan på utbildade plåtslagare
SM-tävlingen är bland annat ett tillfälle för eleverna att visa upp sina kunskaper för framtida arbetsgivare. Behovet av duktiga byggnadsplåtslagare är mycket stort i hela landet och oavsett var man bor är det ett yrke med goda framtidsutsikter.

SM-finalisterna tillkännages och publiceras den 23 februari på www.platslagare.nu och på MyNewsdesk www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.

För mer information:

Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning 08-556 062 85, 0705-68 64 82

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor.

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageribranschens egen organisation för utbildning och utveckling av yrkesutbildning inom branschen. Vi ägs gemensamt av Plåtslageriernas Riksförbund och Svenska Byggnadsarbetareförbundet.