SM-finalen 2020

117 plåtslagarelever tävlar om de sex finalplatserna i ”SM för unga plåtslagare 2021”

Den 25–29 januari pågår uttagningstävlingarna till SM-finalen i plåtslageri. 117 plåtslagarelever från 24 av landets olika gymnasieskolor kämpar om de sex finalplatserna.

SM för unga plåtslagare är ett mycket uppskattat inslag för plåtslagarelever som närmar sig studenten. Enligt tradition genomförs uttagningstävlingarna till finalen på landets skolor under vecka 4, och det är inget som Covid-19 kan stoppa. Genom att sprida ut eleverna i olika verkstäder och turas om i skolornas lokaler, kommer strax över 100 elever att kunna delta i uttagningarna och kampen om de sex finalplatserna.

Uttagningarna resulterar i att samtliga 24 skolor skickar in var sitt bidrag till den centrala juryn som bedömer och utser de sex SM-finalisterna. Finalisterna tillkännages och publiceras den 18 februari på smup.se och på MyNewsdesk.

Uttagningstävlingarna pågår under hela vecka 4, den 25-29 januari, på olika skolor och verkstäder runt om i landet. För datum, plats, antal elever och lokala kontaktpersoner för respektive tävlande skola, se dokument: ”SM för unga plåtslagare 2021_uttagningstävlingar”
Finalen är planerad att genomföras på Teknikcentrum i Katrineholm i mitten av april.

Problemlösning och matematik
Uttagningstävlingarna är tidsbegränsade till 6 timmar effektiv tid. Tävlingsuppgiften utförs i stålplåt med en beläggning av zinkmagnesium. Samtliga momenten ingår i byggnadsplåtslagarens vardag och kräver kunskaper i matematiska beräkningar och materialkännedom samt god problemlösningsförmåga och känsla för hantverket.

Stor efterfrågan på utbildade plåtslagare
Behovet av utbildade byggnadsplåtslagare är fortsatt mycket stort i hela landet. Det är ett yrke med goda framtidsutsikter.

Läs mer om plåtslagaryrket på www.platslagare.nu eller ta del av livet som plåtslagare på Instagram @bliplatslagare.

För mer information:
Kaveh Nowroozi, PVF Yrke & Utbildning 073-729 12 81

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåt & Ventföretagen och Byggnads.

Huvudsponsorer för ”SM för unga plåtslagare 2021” är Bevego och Plannja.