Plantagen Sverige stänger butiker och gör neddragningar i centrala funktioner för att uppnå stabil lönsamhet

Den 22 augusti inledde Västmanlands tingsrätt företagsrekonstruktion för Plantagen Sverige AB. Idag meddelar Plantagen att fem butiker i Sverige planeras att stängas som en del av den pågående rekonstruktionsprocessen. Det planeras också nedskärningar inom vissa centrala funktioner och kontoret i Frösundavik kommer att stängas. Butiksstängningarna och nedskärningarna är nödvändiga för att säkerställa en långsiktig, finansiellt livskraftig verksamhet. Plantagen Sverige kommer fortsatt ha ett starkt butiksnät i hela landet, med målet att stärka Plantagens position som den ledande växt- och trädgårdscenterkedjan i Norden.

Som meddelat den 22 augusti genomgår Plantagen en rekonstruktion i Sverige, Norge och Finland. Trots kostnadsprogram har Plantagen Sverige inte uppnått tillräcklig lönsamhet på en marknad med hög inflation, vilket har påverkat kostnadsnivåer och konsumenternas köpkraft.

Som en del av rekonstruktionen planeras fem butiker i Sverige att stängas. Det kommer även ske neddragningar i vissa funktioner på kontoret i Helsingborg och kontoret i Frösundavik kommer att stängas. Ambitionen är att upprätthålla verksamheten i de kvarvarande butikerna, men utfallet kan komma att påverkas av fortsatta förhandlingar i den pågående rekonstruktionsprocessen. Fram till slutet av 2024 planeras antalet anställda i Plantagen Sverige att minska med omkring 150 personer. Facket har informerats om förändringarna och förhandlingar har inletts.

– Det här är ett tungt besked för de duktiga medarbetare som berörs av butiksstängningarna och nedskärningarna. Samtidigt är detta ett nödvändigt steg för att säkra Plantagens framtid i Sverige. Vi blickar nu framåt och har fortfarande en stark närvaro med butiker över hela landet. Vi är övertygade om att vi genom denna process kan vidareutveckla företaget och behålla vår position som Nordens ledande växt- och trädgårdscenterkedja, säger Jesper Lien, VD för Plantagen.

Plantagens inköps- och logistikbolag påverkas inte av omorganisationen och kommer att fortsätta sin verksamhet som normalt. Det kommer inte att ske några förändringar för leverantörer av varor till butikerna i Sverige.

Plantagen räknar med att bibehålla ett starkt butiksnätverk över hela landet, med målet att säkerställa en långsiktig, finansiellt livskraftig verksamhet.

Följande fem butiker planeras att stängas:

• Länna
  • Ludvika
  • Råå
  • Kalmar
  • Slagsta

De fem butiker som berörs kommer att vara öppna för kunder till och med slutet av året.

Vibeke Næss, Plantasjen Norge AS
vibeke.naess@plantasjen.no

Kategorier

På Plantagen finns allt som behövs för ett växande liv. Hos oss kan du hitta växter, möbler, redskap och inspiration till nästa projekt. Med 129 butiker runt om i Sverige, Norge och Finland och en e-handel som alltid har öppet hjälper vi dig att komma närmare naturens positiva kraft. Välkommen till Nordens härligaste växthus.

Vibeke Næss

Presskontakt Marknadschef Plantasjen + 47 90 14 50 50