Foto: Plantagen

Plantagen lanserar nytt koncept – för ett växande liv

Med konceptet För ett växande liv lyfter Plantagen den fantastiska relationen som finns mellan människa och växt och betonar den kraft som finns i naturen och all den positiva energi som den ger oss människor. Ett växande liv är lika relevant för nyfrälsta växtälskare som de redan inbitna hobbyexperterna och står för framåtanda, energi och passion.

Ända sedan tidens begynnelse har människor levt nära växter, naturen är vårt första hem och de har en självklar plats hos oss även i framtiden. Växtlighet har en lugnande och glädjande effekt på oss människor. Att känna doften av blöt jord eller den lena känslan av blombad mellan fingrarna gör oss lugna samtidigt som det ger oss kraft. Växter är essentiellt för vårt välmående och istället för att stänga ute naturen är det nu dags att ta in den i Nordens alla hem, vilket är något Plantagen önskar kommunicera och stärka hos sina kunder.

Att vara nära växter ger oss en rad upplevelser för alla våra sinnen, samtidigt som det ger oss ett kreativt utlopp som är viktigt för vårt välmående. Plantagen önskar genom sitt nya koncept visa all den energi och glädje som finns i ett växande liv samt inspirera sina kunder och visa på växters roll i människors liv och den passion som många har till växtvärlden.

Plantagens förändrade kommunikation ter sig uttryck i både tonalitet och visuellt formspråk där Plantagen bjuder med sina kunder på en resa fylld av kraft och energi från natur- och växtlivet. Ett växande liv är någonting aktivt som Plantagen laddar med allt det positiva som växter ger oss dagligen och oavsett vart kundmötet sker, i butik, på hemsidan eller på sociala medier, välkomnas man att vara en del av denna plats.

- Det finns en enorm kraft och glädje som kommer från växtligheten och naturen. Vi vill vara Nordens härligaste växthus som tar oss närmare den positiva kraften. Och vi vill bjuda in till ett levande kundmöte som med inspiration, kunskap och verktyg är den naturliga källan till ett växande liv, säger Karolina Åhs, marknadsdirektör på Plantagen.

Allas resa mot ett växande liv ser olika ut. I sin enklaste form är ett växande liv att köpa en enkel blomma och ställa på sitt köksbord. Men det kan också vara att förverkliga en drömodling eller stor lummig trädgård som kräver både stor kunskap och mycket tålamod. I stort och smått känns livet rikare när vi närmar oss växternas värld. Som att så ett litet frö i jorden och sakta se det gro.

Ur ett större perspektiv syftar ett växande liv även att visa hänsyn till planeten och dess olika ekosystem. Något som blir allt mer viktigt. För många är växtvärlden en passion som varar livet ut och en relation att vårda. Enligt Plantagens växttrendrapport finns det ett stort intresse och medvetenhet om hållbarhetsfrågor hos svenskar. Att försöka göra medvetna, hållbara val i sin konsumtion har för många blivit en självklarhet och det avspeglas även när vi handlar växter och blommor. Att vägleda konsumenterna så att det blir lättare för dem att konsumera rätt har därför kommit att bli en allt viktigare uppgift för handeln och något Plantagen arbetar kontinuerligt för att vara en ledande aktör för.

Plantagen tar en ledande roll för ett växande liv, både för den enskilda människan och för samhället i stort. Plantagens nya kommunikation, baserat på konceptet för ett växande liv, visas i samtliga Plantagens kanaler under våren 2021.

Plantagens nya koncept är framtagen av NORD DDB i Stockholm.

För högupplösta bilder och filmer, klicka här

Plantagens rapport Växttrender består av en kvantitativ konsumentundersökning med ett riksrepresentativt urval med 2219 respondenter i Sverige samt ett flertal intervjuer med experter inom växter, trender och inredning.

Plantagens vision är att förbättra livet med växter. Det finns mycket att välja på för både inom- och utomhusbruk till riktigt bra och konkurrenskraftiga priser. Bara i Sverige har Plantagen 47 butiker från Umeå i norr till Malmö i söder. Plantagens affärsidé är att er bjuda inspiration i kombination med ett brett sortiment av allt som behövs för att få rätt växter för allas hem, balkong eller trädgård.