Foto: Plantagen

Odla med barn – för en hållbar framtid

Allt fler svenskar odlar tillsammans med sina barn och den främsta anledningen till att familjer väljer att odla ihop är för att få mer kvalitetstid. Forskning visar att det är bra för barn att vara ute i det gröna då det både påverkar deras psykiska- och fysiska hälsa positivt, samt leder till mer hållbara beteenden och respekt för naturen. Dessa är några av slutsatserna som framkommer i den tredje delen av Plantagens rapport Växttrender 2021, som handlar om att odla med barn.

För tionde året i rad presenterar Plantagen rapporten Växttrender. Rapporten är baserad på en kvantitativ konsumentundersökning med ett riksrepresentativt urval med 2219 respondenter i Sverige samt ett flertal intervjuer med experter inom växter, trender och inredning. Växttrender 2021 är uppdelad i fem delar som släpps löpande under året varav Odla med barn - för en hållbar framtid är del tre.

Allt fler svenskar odlar tillsammans med barnen

Andelen svenskar som odlar ihop med sina barn fortsätter att öka och intresset bland mammor och pappor har visat sig vara ungefär lika stort. Nästan 6 av 10 (59%) uppger att de odlar tillsammans med sina barn vilket är en ökning med 9% sedan i fjol. En möjlig bidragande faktor till ökningen tros vara att många svenskar har arbetat hemifrån under pandemin.

– Särskilt bland barnfamiljer ser vi ett stort intresse för att odla ätbart. Inte minst i samband med pandemin verkar många ha spenderat mer tid utomhus med sina barn, och då gärna odlat tillsammans i trädgården, säger Monica Hamre, trädgårdsmästare på Plantagen.

Intresset är även stort bland de som ännu inte odlar med sina barn då nästan 1 av 4 (23%) vill prova på. Majoriteten av föräldrarna (65%) anser att det är viktigt att barn lär sig mer om odling, natur och varifrån maten kommer. I den frågan är det framförallt kvinnor som anser att detta är viktigt då andelen är något högre (68%) i jämförelse med männen (62%).

Den sociala aspekten i att tillbringa tid tillsammans har vuxit sig allt starkare. Det är framförallt kvalitetstid som lockar föräldrar till att odla ihop med sina barn. Rapporten visar att 62% anser just detta vilket är en väsentlig ökning sedan i fjol. Något fler föräldrar än i fjol svarar också att de odlar med barnen för att minska barnens skärmtid.

Tid i naturen leder till hållbara beteenden

Forskning visar att grönska och natur är viktigt för barns hälsa och välmående. Fördelar förenade med barns vistelse ute i naturen är bland annat reducerade stressnivåer, ökade koncentrationsförmågor samt förbättrade kognitiva- och motoriska förmågor. Det tycks även finnas samband mellan vistelse i naturen och mer långsiktigt hållbara beteenden. Allt tyder på att barn som vistas i naturen blir mer benägna att ta hand om den, både nu och i framtiden. Att barn tillåts utforska och komma nära naturen är en nyckelkomponent i att lägga grunden till en mer hållbar framtid.

Rapporten visar att föräldrar som är insatta i hållbarhetsfrågor tycker att det är viktigt att deras barn får lära sig om odling (94%) och 7 av 10 utav dessa föräldrar odlar tillsammans med sina barn. En stor skillnad i jämförelse med de som inte är insatta hållbarhetsfrågor då mindre är hälften (47%) ansåg kunskapen som viktig.

– Barns interaktioner med naturen lägger grunden för ett hållbart samhälle. Minnen i naturen, och med naturen, bygger en identitet som är nära kopplad till den. Det gör att man kopplar ihop att ta hand om naturen med att ta hand om sig själv,säger Matteo Giusti, forskare vid Högskolan i Gävle.

Majoritet av svenskarna önskar grönare städer

Enligt undersökningen har 43% av svenska barn vistats ute mer under pandemin. 1 av 3 barnfamiljer anger att de är ute i naturen 1–2 gånger i veckan men samtidigt vill majoriteten av föräldrarna vara ute ännu mer. Det största hindret de upplever gentemot att ta sig ut är framförallt att barnen inte vill.

Under pandemin är det i högre utsträckning stressade föräldrar som har vistats utomhus. Att spendera tid med barnen i naturen tycks för vissa vara ett sätt att koppla av. Andelen som önskar mer grönska är något högre bland barnfamiljer som tycks värdera grönområdena mer än genomsnittet. Nästan 6 av 10 (57%) svarar att de vill se mer grönska i sin stadskärna och varannan svensk anger att de vill se mer grönska i sitt lokala grönområde eller park. Nästan lika många (47%) vill se mer grönska i det egna kvarteret.

– Tyvärr missar man ofta de långsiktiga ekonomiska vinsterna med gröna miljöer. Grönområden är inte bara något som är vackert och trevligt att ha, utan har en så stor påverkan på vår hälsa att de dessutom är en mycket lönsam samhällsekonomisk investering, säger Dag Olav Hessen, professor i biologi vid Oslo Universitet.

Om Växttrender 2021
Rapporten har tagits fram tillsammans med HUI Research och profilerna Stefan ”Trendstefan” Nilsson (trendexpert), Lotta Fabricius (sakkunnig biodling och pollinering), Matteo Giusti (forskare vid högskolan i Gävle), Janne Heliölä (forskare vid Finlands Miljöcentral), Jørn Viumdal (författare), Minna Toivanen (trädgårdsdesigner), Sian de Bell (forskare vid University of Exeter), Juho Paukkunen (forskare vid The Finnisch Central Museum of Natural History), Monica Hamre (trädgårdsmästare på Plantagen), Dag Olav Hessen (professor i biologi vid Oslo Universitet), Grethe Nordhelle (psykolog, advokat och författare till flera läroböcker), Hans Jensen (kategoriansvarig på Plantagen), Mare Löhmus Sundström (forskare vi Karolinska Institutet) och Elisabeth Halbjørhus (inredningsbloggare).

Bilder och rapporten finns att ladda ner här. Nästa del av Växttrender handlar om trender inomhus 2021 och kommer att släppas i slutet av augusti.

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mejl: hanna.aronsson@bindefeldab.se

Plantagensvisionärattförbättralivetmedväxter.Detfinnsmycketattväljapåförbådeinom- ochutomhusbruk tillriktigtbraochkonkurrenskraftigapriser.BaraiSverigeharPlantagen47 butikerfrånUmeåinorrtillMalmöisöder.Plantagensaffärsidéäratterbjudainspirationikombinationmedettbrettsortimentavalltsombehövsförattfårättväxterförallashem,balkongellerträdgård.

Lotta Ehnar

Presskontakt Marketing Coordinator Sweden & Finland