Foto: Plantagen

Så kommer du tillbaka till växtvardagen efter sommarsemestern

Nu när sommaren lider mot sitt slut är det skönt att komma tillbaka in i vardagsrutiner. Att förnya och ändra om bland växterna hemma är en härlig sysselsättning som hjälper dig att komma i gång efter sommarsemestern. Här kommer några enkla men uppskattade tips från Plantagen för hur du kan pigga upp hemmet och trädgården med växter och grödor efter ledigheten.

Brist på kärlek och vatten kan få växterna som varit kvar där hemma under sommarsemestern att ge upp. Efter att du kommit hem från semestern är därför en bra tid att gå igenom hemmet för att se vilka växter som behöver fräschas upp eller ersättas med nya. Samtidigt kan detta vara ett utmärkt tillfälle att ändra om och förhöja ditt och hemmets välbefinnande genom att dekorera med härliga snittblommor. Ett tips är att blanda köpta blommor med vildvuxna växter från naturen, en kombination som gör sig väldigt fina ihop.

Nu kan det även vara läge att se över utomhusväxterna. Invig hösten genom att pryda uteplatsen med aster, kärleksört, gräs, echinaea och krysantemum i varma färger. Växter som ger en härlig sensommarkänsla och är välkomnande detaljer som både piggar upp altanen och balkongen.

Odla på sensommaren

Efter några veckor utan tillsyn kan trädgården behöva extra uppmärksamhet. Under augusti och september kan du beskära det mesta, även känsligare buskar som kallas för ”blödare”. Detta är även en bra tid att odla, fyra grödor som går utmärkta att odla på sensommaren är:

• Ruccola
  • Sallad
  • Sockerärtor
  • Spenat

Grödorna kan odlas på många olika ställen såsom i grönsakslandet, anpassade pallkragar eller i krukor. Beroende på vart i landet du befinner dig är det möjligt att hinna skörda flera omgångar innan frosten lagt sig, annars går det även bra att odla inomhus.

Högupplösta bilder finns att ladda ner här.

Tiyoneh Jah, presskontakt, Micael Bindefeld AB

Mail: tiyoneh.jah@bindefeldab.se