Foto: Plantagen

Lisa Bengtsson skapar en medelhavsinspirerad oas

Kreatören Lisa Bengtsson skapar medelhavsinspirerad magi i trädgården. Med växter ur Plantagens sortiment förvandlar hon sitt växthus och trädgård till en grönskande oas och tipsar om vilka växter som för Medelhavet hem till trädgården i höst.

Växter och grönt ger oändliga möjligheter att skapa miljöer som för tankarna till avlägsna platser. Genom att odla och plantera grönsaker, kryddor, blommor och andra växter har Lisa Bengtsson förvandlat sin trädgård och växthus till en harmonisk oas som för tankarna till Italien. En magisk förvandling som ger nytt liv till bakgården samt utrymme att varva ner och koppla av.

- Att få jobba med Plantagens växter är magiskt. Med vackra solrosor, lavendel, fikon-, citrus- och olivträd har jag skapat mitt lilla egna Italien och förvandlat min trädgård till en medelhavsoas. Jag älskar att gå runt och fixa bland växterna, det ger mig harmoni och är som ren balsam för själen, säger Lisa Bengtsson.

Plantagens rapport Växttrender 2021 visar att hemmets utomhusytor har blivit alltmer betydelsefulla. Trädgården är en rofylld plats för återhämtning som nu fyller en viktigare funktion i vardagen. I samband med att fler svenskar spenderar mer tid i trädgården har även intresset för att odla ätbart varit fortsatt högt.

- Jag älskar att få skapa i trädgården, att få se grönska växa och få liv. I vår trädgård och växthus vill jag känna en liten bit av Italien med medelhavsväxter som både påminner mig om dess natur och kök. Drömmen om att kunna göra min egen caprese med hemodlade tomater och andra rätter inspirerade av det italienska köket har tydligt påverkat mitt val av örter, kryddor och grönsaker som jag odlar, fortsätter Lisa.

Fler användningsområden

Lisa tipsar även om hur du kan utöka användningsområdena förhemmaodlingarna och växterna genom att inkludera dem i dukningar.

- Att göra dukningsarrangemang i form av en grönsaksbomb är både enkelt och roligt. Blanda blommor med olika grönsaker och växter. För bästa resultat bör du ha i åtanke att `more is more¢. Var inte rädd för att mixa olika typer av grönsaker med kryddor, blommor och andra växter, tipsar Lisa Bengtsson avslutningsvis.

För högupplösta bilder klicka här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, presskontakt
Micael Bindefeld AB