Foto: Plantagen

Låt oss prata skit - så sköter du om din jord

Bra jord har stor betydelse för resultaten när du odlar och planterar, oavsett om det är inomhus, i din trädgård eller på balkongen. Väljer du bra jord samt underhåller och förbättrar den hjälper du dina växter att frodas och ger dem goda förutsättningar till att växa och må bra. Här tipsar vi om hur du lyckas med dina växter genom att sköta om din jord på bästa sätt.

För att lyckas med färggranna rabatter och smakrika skördar krävs det att du använder bra jord. Alla växter behöver näring för att frodas men all jord är inte bördig. Den optimala jorden är porös, har bra struktur, gott om mikroliv och innehåller lagom med näring, syre och vatten. Jord är växternas skafferi, törstsläckare och apotek, därför är det så viktigt att du underhåller och satsar på jord som hjälper dig att lyckas med dina växter.

Det finns många knep som bidrar till att förbättra jordkvaliteten. Här listar vi tre enkla knep som vi tycker är viktiga och som alla kan göra hemma eller i trädgården:

• Plocka inte bort tussar, barkbitar och småsten ur jorden. En bra jord innehåller hälften luft och hälften fast material. För att jorden ska innehålla hälften vardera är det bättre om jorden är grov och därför ska du låta sådant ligga kvar.

• Gödsel ger växter den näring de behöver för att växa och må bra. För att förbättra jordens förmåga bör du varje år tillsätta, kogödsel, kompost och andra organiska växtmaterial. Sådant som gynnar mikroliv, maskar och mullhalten i jorden hjälper även till att underhålla och förbättra den.

• Tillför ny jord varje gång du planterar nya växter, eller åtminstone en gång per år.Genom att tillföra ny jord förbättrar du dess kvalitet då växterna får ny näring. Du kan också tillföra barkmull i tunga ler- och sandjordar. Barkmull innehåller mullämnen och barkbitar som stimulerar mikrolivet och gör jorden mer bördig.

Klicka här för högupplösta bilder.

Hanna Aronsson, presskontakt, Micael Bindefeld AB
Mejl: hanna.aronsson@bindefeldab.se