Foto: Plantagen

En nostalgisk jul i hållbarhetens tecken

Julen är snart här och lyser upp med gnistrande ljus. För många kan veckorna före jul vara intensiva, men när julkänslan väl gjort entré infinner sig så småningom den magiska julefriden. Med vackra, vintergröna arrangemang och ombonade växter kan en magisk atmosfär skapas som inger ett lugn och bidrar till en stämningsfull jul. Plantagen har låtit Stefan ’’Trendstefan’’ Nilsson dela med sig av sina spaningar inför årets jul och har fått tolka trenderna i sin egen julvärld.

Intresset för hållbarhet är fortsatt starkt hos konsumenter, så även i jul. Trendexperten Stefan Nilsson menar att våra värderingar och vår livsstil kommer avspeglas i både val av dekorationer och julgran i år. Naturnära material som bark, kork och torkade bär kommer att användas i stor utsträckning med sina avskalade färgtoner.

Om denna trend kan tolkas less is more, menar experten att det samtidigt går att urskilja en nostalgisk och färgstark trend som snarare kan förknippas med more is more. Efter en lång pandemi reflekteras behovet av optimism och glädje i konsumenternas dekorationsval. Hit hör torkade blommor, kransar och julkulor i färgstarka kulörer, sprudlande av 50- och 60-tals anda.

Plantagen har låtit Stefan ’’Trendstefan’’ Nilsson tolka årets jultrender i sin egen julvärld. I Stefans magiska vinterparadis kommer hans gäster att mötas av en lugnare gran, omgiven av varma toner i jul.

– Julen 2021 handlar om gemenskap och att bjuda in andra. I mitt växthus i Roslagen bjuder jag in grannarna på glögg och fika. Den här julen har ett större fokus på människorna, och då får "haha-kulorna" ge vika för en lite lugnare gran. Mer fokus på varandra. Och så har jag arbetat extra med att få till en fin färgsättning som känns genomarbetad, varm och omtänksam, säger trendexperten Stefan Nilsson.

För att se mer av Stefans jultolkning, ladda ner högupplösta bilder här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
    Tiyoneh Jah, presskontakt, Micael Bindefeld AB
    Mail: tiyoneh.jah@bindefeldab.se