Vi kopplar upp landsbygden

Vi kopplar upp landsbygden

Vi vill att landsbygden ska fortsätta att utvecklas, vara levande och få samma möjlighet till uppkoppling
som boende i centrala Piteå och nu har vi fått vår ansökan om bidrag till att bygga bredband i landsbygden beviljad av länsstyrelsen.

Nu har vi fått beviljat stöd för utbyggnadsprojekt av fiber till landsbygden. PiteEnergi gör det möjligt för boende på landsbygden att vara en del av det digitala samhället. Det har aldrig varit viktigare att kunna vara uppkopplad dygnet runt och att kunna lita på en stabil och säker uppkoppling, nästan all hemelektronik kräver idag någon form av internetanslutning ex. Smart-TV:n, den fasta telefonen, övervakningskameror eller hemstyrningssystem. Bredband via fiber är den enda framtidssäkra tekniken som kan ge den kapaciteten som behövs för att kunna dra nytta av den snabba utvecklingen – både idag och imorgon.

Vi vill att landsbygden ska fortsätta att utvecklas, vara levande och få samma möjlighet till uppkoppling som boende i centrala Piteå och nu har vi fått vår ansökan om bidrag beviljad av länsstyrelsen.

För att få ta del av bidragspengarna behöver man uppvisa minst 70% beställningar och byggnationerna och inkopplingen behöver vara klar innan 2021.

De områden som i dagsläget når upp till beställningsgraden är Lillpite-Yttersta, Åträsk och Selsborg. Vi planerar att börja bygga i dessa områden redan under 2019.

Vi vet att det finns ett stort intresse och arbetet med försäljning fortsätter i de områden där vi ännu ej nått beställningsgraden Långträsk, Koler, Storsund, Långnäs och Kyrkbyn. Vi ser positivt på att kunna bygga även i dessa områden.