John Hall Määttä, ordförande Piteå Discgolf och Anders Ådemo, marknadschef PiteEnergi

PiteEnergi Discgolfpark byggs på Pitholm

Snart byggs en helt ny discgolfbana i Piteå, belägen vid Furuberget på Pitholm. Banan byggs efter initiativ av föreningen Piteå Discgolf och kommer att heta PiteEnergi Discgolfpark.

Det nya discgolf-området kommer att innefatta 18 hål med höjdskillnader, öppna ytor och även en hel del skog, samt ett övningsområde. Varje hål kommer att ha två tee eller två korgar för olika svårighetsgrad och banan blir tillgänglig för alla som vill prova på sporten ensamma eller i sällskap. Samarbetet med PiteEnergi innebär kostnadsfritt spel på banan för barn och ungdomar upp till 18 år. Piteå Discgolf har även samarbete med Piteås skolor och banan kommer att nyttjas på idrottslektioner framöver.

Sedan tidigare finns fyra discgolfbanor i Piteå placerade i Hortlax, Norrstrand, Framnäs och Guldkusten. Målet är att utformningen av den nya banan ska göra det möjligt att anordna större tävlingar, som mästerskap och tourtävlingar, då den kommer att bjuda på bra variation och hål av hög kvalité.

För oss på PiteEnergi är hållbarhet en viktig del av vår värdegrund och inom området social hållbarhet har vi identifierat ”Aktiv fritid” som vårt mest prioriterade område. Vi vill vara med och bidra till en aktiv fritid för alla Piteåbor. Aktivitet och rörelse skapar må bra-faktorer och ger positiva effekter både för individen och för folkhälsan i stort.

- Discgolf är på stark frammarsch och vi vet att sporten har vuxit mycket de senaste åren. Det är en lättillgänglig utomhussport som kan utövas av de flesta och alla kan spela tillsammans, oavsett ålder och kön. Att vara med och bidra till en nya discgolfbana känns riktigt bra och det går hand i hand med vår målsättning att utveckla förutsättningarna för en aktiv fritid i Piteå, säger Anders Ådemo, marknadschef PiteEnergi.

Piteå Discgolfklubb bildades 2004 och har sedan dess vuxit till dagens drygt 300 medlemmar. Under 2023 besöktes den befintliga banan vid Guldkusten av mer än 1100 unika besökare, som tillsammans spelade mer än 13 000 rundor.

- Discgolf är ett av många sätt att röra på sig i våra stadsnära naturområden, något vi vill att så många som möjligt ska kunna göra. Att kunna kombinera den delen med att även skapa en bana av hög klass som kan locka besökare till orten samt möjligheter att anordna större tävlingar känns fantastiskt roligt, säger John Hall Määttä, ordförande Piteå Discgolf.

Anläggningsarbetet med att bereda banan är igång och planen är att banan kommer kunna invigas under sommaren. Föreningen Piteå Discgolf kommer att ansvara för driften av banan.