Det nya hamnkontoret är det första i sitt slag i Norrbotten med fasadintegrerade solceller.

PiteEnergi bistår med kompetens till det nya hamnkontoret

I mitten av mars blir det inflyttning i kontoret som med lobby och konferensrum även kommer att fungera representativt.
– Det nya läget innebär att vi hamnar utanför det inhägnade området, vilket gör det enklare för besökare att komma till oss eftersom de inte behöver ta sig genom passagekontrollen till hamnområdet, säger Ulrika Nilsson, VD för Piteå Hamn.

Jan Jonsson är projektledare för bygget på uppdrag av Piteå hamn. Han har följt bygget från upphandling till slutbesiktning.
– Redan från början har siktet varit inställt på att göra kontoret till ett energismart hus och att Piteå hamn i samverkan med PiteEnergi provar ut ny teknik, säger Jan Jonsson.
– Kontoret blir den första byggnaden i Norrbotten med fasadmonterade solcellspaneler.

Hamnkontoret följer en tydlig hållbarhetsprofil. Piteå hamn har medvetet valt energieffektiva lösningar till hamnkontoret i form av bergvärme, solceller till fasaden och elbilsladdare. PiteEnergi bistår med kompetens kring solceller och sensorteknik. Inomhus mäter sensorerna temperatur, luftfuktighet, nyttjande av mötesrum, koldioxidnivå och ljudnivå. Utomhus mäts bland annat partiklar i luften och ljudnivåer. Mätningarna berättar om hur både inom- och utomhusmiljön mår.
– Energieffektiva lösningar och digitalisering är något som efterfrågas mer och mer. Att få göra detta tillsammans med Piteå hamn är också extra roligt, säger Jörgen Andersson Strand, VD för PiteEnergi.

Det energieffektiva spåret är något som ansvarig arkitekt, Stina Vesterberg på MAF i Piteå, tagit fasta på. De vertikala solpanelerna kommer att smälta in byggnadens roströda fasad. Inspirationen till fasadfärgen kommer från cortenstål, som avspeglar förekomsten av materialet i hamnmiljön.

För utformningen till husets låga del har Stina Vesterberg inspirerats av sjöcontainrar, medan husets höga del anspelar till magasin och fören på ett skepp. Hon berättar att det har varit svårt att hitta referensobjekt, eftersom husets tekniska lösningar är så pass nya.
– Jag tycker det är roligt att man vågar satsa med den här byggnaden och prova ny teknik, säger hon.