Elnätchef Stefan Lundström vid ställverket i Rosvik, som nu byggs om till en inomhusanläggning.

Vi bygger ny transformatorstation i Rosvik - för att trygga elleveransen!

Investeringar i och utveckling av elnätet i Piteå fortsätter. Närmast på tur står en ny skalskyddad transformatorstation i Rosvik och arbetet är redan påbörjat. Förstärkningen och moderniseringen av elnätet handlar främst om att skapa trygga leveranser men även möjliggöra och ge utrymme för nya, hållbara energilösningar som elbilsladdning och solceller.

Under 1970-talet expanderade Rosvik kraftigt, bland annat som en följd av planerna på Stålverk 80. Dessutom ökade elanvändningen generellt i samhället, vilket till stor berodde på en övergång från oljeeldning till elvärme. Den befintliga stationen som byggdes med anledning av detta under 70-talet börjar nu vara uttjänt.

Redan i våras skrevs det kontrakt med Vattenfall om att förnya transformatorstationen i Rosvik för att framtidssäkra elförsörjningen i området. Den nya stationen blir PiteEnergis första inomhusstation på spänningsnivån 40/10 kV. Stationen kommer även att fungera som en länk mot Luleå med möjlighet till reservmatning vid oplanerade driftstörningar.

- Det innebär många fördelar att kunna bygga en inomhusstation. Bland annat längre livslängd på utrustningen, bättre arbetsmiljö och personsäkerhet för våra medarbetare, högre driftsäkerhet och själva skalskyddet försvårar för obehöriga att ta sig in i anläggningen, säger Stefan Lundström, Elnätchef.

Projektet har påbörjats under hösten och anläggningen beräknas vara driftsatt och klar till slutet av 2022.

Johan Nilsson

Presskontakt Chef Bredband 0911-648 00