Solens strålar har gett Piteå 1 GWh

Piteå är en gynnsam plats för att producera hållbar energi från solen, då vi här i norr har särskilt gynnsamma väderförutsättningar, norra polcirkeln är jordens ljusaste plats med ca. 7 dygn mer dagsljus jämfört med ekvatorn.

Det behöver inte vara direkt sol på solpanelerna, de producerar el även under molninga dagar, det räcker att det är ljust. Statistiken på de anläggningar som vi installerat i Piteå visar att de har hittills producerat 1,01 GWh! alltså 1 000 000 KWh. (En villa med elvärme förbrukar i genomsnitt ca 20 000 - 25 000 kWh/år.)

– Vi ser en fantastisk utveckling där många, både privatpersoner och företag, är intresserade av att producera egen el med hjälp av solen. - Extra roligt är det när de anläggningar vi sålt producerar så bra, säger Peter Bäcklund, kundrådgivare på PiteEnergi.

Fler och fler intresserar sig för att producera egen el från solen. Tekniken har blivit enklare, det finns inte längre något krav på bygglov och möjlighet att ansöka om solcellsstöd finns. Kontakta oss så hjälper vi dig att ta fram den bästa lösningen för just dig.