Sjunkande fasta elpriser – följ prisutvecklingen

Sjunkande fasta elpriser – följ prisutvecklingen

Prisnivåerna på elavtalen med fast pris har börjat röra sig neråt. Elpriserna som steg kraftigt under 2022 fick många kunder, som tidigare haft fast prisavtal, att teckna rörliga elavtal istället. Nu går de fasta priserna neråt och för kunder som vill binda sitt elpris kan det vara läge att följa prisutvecklingen och hitta en rimlig nivå att binda sitt elpris på.

Vinterns höga elpriser ser ut att ha nått sin topp. Läget ser bättre ut än för några månader sedan. Detta beror bland annat på ett gynnsamt väder med temperaturer och nederbörd över det normala, välfyllda europeiska gaslager och individuella insatser för att spara el.

- Att priserna på de fasta avtalen sjunker är positivt. Vi vet att många av våra kunder vill känna sig trygga med vad elen kommer att kosta. Även om priserna inte är tillbaka på nivåer vi är vana vid är det klokt att redan nu börja följa prisutvecklingen. Det kan också vara bra att fundera över vilken prisnivå man kan tänka sig att teckna avtal på, säger Anders Ådemo, marknadschef, PiteEnergi.

Även om förutsättningarna blivit bättre kommer det även i fortsättningen vara svårt att göra bedömningar för prisutvecklingen, eftersom det fortfarande råder stora svängningar på marknaden som också är mer känslig än tidigare.

- Det handlar inte längre bara om de normala påverkansfaktorerna som temperatur, nederbörd och tillgång till produktion. Det pågår fortfarande oroligheter i världen och beroendet av gas är fortfarande stort vilket i allra högsta grad påverkar prisutvecklingen, berättar Elisabeth Uhlander, Krafthandlare Piteenergi