Maria Åhlund, Planeringschef Elnät

PiteEnergi är med i Green Transition North – vill skapa framtidens elnät

Ökad flexibilitet i elkraftsystemet är en av lösningarna för att möjliggöra omställningen till en mer hållbar framtid. När en allt större del av samhället ska elektrifieras ökar samtidigt kraven på att elnäten ska vara robusta och driftsäkra. PiteEnergi tar nu ett ännu större grepp om frågorna genom samarbetet Green Transition North, ett samverkansprojekt mellan forskning och industrier inom den gröna omställningen i norra Sverige.

Energilandskapet är i en förändring och kraven på elnätföretagen att utveckla och anpassa elnäten till framtidens behov växer. Green Transition North är en omfattande satsning innehållande 13 olika delprojekt med riktning mot smarta elsystem och cirkulär ekonomi och leds av Luleå Tekniska Universitet tillsammans med aktörer inom den gröna omställningen. Projektet PiteEnergi fokuserar på handlar om hur man kan öka flexibiliteten i elsystemet och utveckla metoder för att analysera påverkan av både flexibel elproduktion och elanvändning. När konsumtionen av el ökar och andelen reglerbar elproduktion ersätts med förnybara produktionskällor som vind och solkraft behöver elnätet anpassas och utvecklas för att uppfylla god leveranskvalitet.

Eftersom olika kunder, som hushåll och industrikunder, har olika behov, kan vi inte ha en lösning som passar alla. Att vara en “flexibel och aktiv” elanvändare betyder inte att kunderna själva måste ändra sitt beteende. Istället letar vi efter smarta tekniska lösningar och incitament som kan ändra förbrukningsmönstren, anpassade efter varje kunds behov, samtidigt som vi optimerar elnätet.

– För oss är det viktigt att vara delaktiga och driva utvecklingen av vårt elnät med smarta lösningar. I takt med att samhället förändras, måste vi som elnätsbolag vara med och skapa förutsättningar för våra kunder att vara mer flexibla och aktiva elanvändare. Genom att vara med i projektet kan vi bygga kompetens tillsammans med både branschkollegor, teknikföretag och forskning vilket ger oss bra förutsättningar att fortsätta bygga framtidens elnät säger Maria Åhlund, Planeringschef Elnät på PiteEnergi.

Projektet är ett samarbete mellan forskare och 15 företag inom den gröna industriella omställningen i norra Sverige: LKAB, Northvolt, H2 Green Steel, Uniper, ABB, Hitachi Energy, Skellefteå Kraft, PiteEnergi, Luleå Energi, Bodens Energi, Vattenfall, Ericsson, Hexatronic, AFRY, och Lumire. En viktig del är att engagera regionens små och medelstora företag och skapa förutsättningar för denna målgrupp att ännu bättre anta utmaningarna kring den gröna industriella omställningen.

Projektpartners är LTU Business, Bodens Utveckling, IUC Norr och Skellefteå Science City. Finansiärer till projektet är Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Skellefteå kommun, Luleå tekniska universitet och deltagande industriföretag.

Fredrik Alm

Presskontakt Chef Elnät 0911-648 00