Följ med på en Aktiv fritid

Följ med på en Aktiv fritid

För PiteEnergi är hållbarhet en hjärtefråga och nu presenterar vi Aktiv fritid, ett koncept som lyfter betydelsen av social hållbarhet. En aktiv fritid ger positiva effekter både för individen och för folkhälsan i stort. Vi tror på lokaltänksamhet och vill investera i social hållbarhet för piteborna.

PiteEnergi arbetar kontinuerligt med hållbarhet ur ett brett perspektiv. Med konceptet Aktiv fritid ligger fokus på den sociala hållbarheten.
– Hållbarhet är en del av vår värdegrund. Med Aktiv fritid vill vi dels bjuda in till fritidsaktiviteter som PiteEnergi anordnar, dels uppmuntra till allmän aktivitet och rörelse, säger Daniel Eriksson, hållbarhetsansvarig på PiteEnergi.

Mätning av badtemperatur, elskåpsvandring i Piteå, höstlovsvecka med olika prova-på-dagar och en aktivitetsdag för seniorer är exempel på aktiviteter som PiteEnergi anordnar.
– Vi jobbar aktivt för ett hållbart samhälle och det känns kul att lyfta fram den sociala delen av hållbarhet. För oss är en meningsfull fritid viktigt, både för våra medarbetare och för alla pitebor.

Alla kan vara med på Aktiv fritid genom att dela med sig av sina fritidsaktiviteter under hashtagen #aktivfritidpite i sociala medier, där vi samlar aktiviteter av olika slag.
– Vi vill inspirera till aktivitet och rörelse. Med hjälp av hashtagen #aktivfritidpite samlar vi tips och inspiration på sociala medier, säger Anders Ådemo.

PiteEnergis hållbarhetsarbete är indelat i tre området:

Ekologisk hållbarhet – Som energibolag arbetar vi strategiskt med utveckling för att minska negativa konsekvenser på den yttre miljön.

Social hållbarhet – Vi är omtänksamma människor i en omtänksam miljö.

Finansiell hållbarhet – Som kommunalägt och samhällsnyttigt företag är affärsetiken central för oss på PiteEnergi.

Läs mer: piteenergi.se/om-oss/hallbarhet/