Daniel Öberg, Fjärrvärmetekniker och Daniel Eriksson Chef Värme och kyla vid pelletspannan i Sjulnäs.

Digitaliserad pelletsbeställning med hjälp av smarta sensorer

Användningen av smarta sensorer och IoT (Internet of things) växer i hela världen. Tekniken utvecklas och att samla in data från sensorer blir allt vanligare. På PiteEnergi har vi utvecklat lösningar för att automatisera processen med att beställa pellets till våra silos.

Fjärrvärmenäten i Norrfjärden och Sjulnäs drivs av biobränsle, där pellets är basen för att elda i pannorna och värma upp vattnet innan det levereras till kunderna. I stora silos förvaras pellets, som traditionellt sett, fylls på efter manuella kontroller, som genomförs vid regelbundna tidpunkter. Numera är det sensorer som berättar när det är dags att fylla på. Att använda sensorer för att mäta fyllnadsgraden ger oss möjliget att använda våra resurser till andra saker istället.

- Lösningen är så smart att den till och med meddelar när det är dags att fylla på direkt till vår leverantör, vilket gör det både enklare för dem och tryggare för oss. När vi slipper manuella moment och onödiga resor blir vi både effektivare och hållbarare, säger Daniel Eriksson, Chef Värme & Kyla, PiteEnergi.

Projektet med att automatisera pelletsbeställningen startade som ett pilotprojekt i början av 2020 och har visat sig fungera riktigt bra. Sensorerna drivs med batterier vilket gör att det är väldigt enkla att installera. Datat samlas in via vårt kommunikationsnät LoRaWAN och indikerar direkt när nivåerna sjunker till inställd nivå vilket också ger bättre förutsättningar att planera logistik och leverans i god tid.

- Vi har bara fått positiva signaler från alla berörda, både av medarbetarna på PiteEnergi som från leverantören. Det ligger i tiden att använda smarta lösningar som automatiserar säger Daniel Öberg, fjärrvärmetekniker, PiteEnergi.