Konstnären Therese Åhlund aktuell i utställningen ”GAIA – The origin”

Therese Åhlunds konst ställs ut i Milano

Skellefteåkonstnären Therese Åhlund har djur och natur som återkommande teman i sina konstverk. Nu ställer hon ut ett av sina verk på galleriet M.A.D.S. i Milano, till den internationella konstutställningen ”GAIA – The origin” tillsammans med andra utvalda konstnärer från hela världen.

- Det känns väldigt ärofyllt att få ett sådant erbjudande. Jag arbetar i normala fall väldigt nära mina kunder med beställningar från privatpersoner så det ska bli väldigt spännande att få kliva in på en helt annan arena bland gallerier och kritiker.

Therese spenderar mycket tid med att måla i den gamla familjegården i Stavalund, cirka 5 mil norr om Skellefteå. Där, omgiven av naturen och stillheten, hittar hon sin inspiration. Hon målar porträtt och fotorealistisk konst – alla med en strimma av styrka, lugn och frihet. Motiven hon tecknar är till största del beställningar från privatpersoner på djur som är och har varit så betydelsefulla att de förtjänar att för alltid få leva kvar i färg.

Det var under februari som en av M.A.D.S. konstkuratorer kontaktade Therese efter att ha sett hennes konst i sociala medier, och ville att Therese skulle delta i en av deras internationella konstutställningar.

- När jag fick utställningen beskriven för mig så kände jag direkt att den passade bra ihop med min konst och min grund som konstnär- med rötterna i naturen och i relationen mellan människan och moder jord. Det fina med att vara konstnär i en så pass digitaliserad värld är att konstverken kan få helt egna liv med en spridning ut i världen och då är det bara att haka på.

Galleriet M.A.D.S. är världens första multimediagalleri för samtidskonst, och galleriet ligger i ett av Milanos mest livfulla områden, Navigli-distriktet. Den kommande utställningen ”Gaia – The origin” vill ta besökarna tillbaka till vår uråldriga natur. Genom en serie av konstverk lyfter utställningen den djupa och primitiva kopplingen som finns mellan människor, djur och natur. Konstverket som Therese ställer ut heter ”Life Companion”.

- I det här motivet ville jag lyfta relationen mellan människa och hund genom att spegla dess tillgivenhet och arbetslust. Men det visar också en djupare mening som kan förankras i en ojämn värdegrund mellan individer och den ofta förträngda biten av naturens ärlighet. Det är där som det här verket kopplas ihop så bra med utställningens syfte.

Utställningen öppnar 26 mars och pågår till 4 april i år. Alla verk presenteras digitalt och erbjuder besökarna möjlighet att interagera med verken på olika sätt. Den som vill kan besöka utställningen helt digitalt via galleriets webbplats. Alla konstnärer som blivit utvalda till att delta i en av galleriets utställningar får finnas kvar på deras webbplats även efter utställningen och promotas för konstsamlare och konstexperter.

För mer information om utställningen:

Besök M.A.D.S. Art Gallery: M.A.D.S. ART GALLERY | the digital art gallery. (madsmilano.com)

Therese Åhlund är en av 22 entreprenörer som antagits till och deltar i Go Business inkubatorprogram våren 2021, som drivs av Piteå Science Park. Go Business finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun, Piteå kommun, Skellefteå kommun och Sparbanken Nord.

Johanna Blylod

Presskontakt Verksamhetschef Projektavdelningen 0730458446