Konstnären Therese Åhlund vinner det internationella konstpriset -  Collectors Vision International Art Award
Konstnären Therese Åhlund vinner det internationella konstpriset - Collectors Vision International Art Award

Skellefteåkonstnären Therese Åhlund har utsetts till vinnare av det prestigefyllda konstpriset Collectors Vision International Art Award som delas ut av Contemporary Art Curator Magazine. Priset delas ut till de mest framstående och begåvande konstnärerna som är aktiva inom konstvärlden just nu.

- Det känns såklart fantastiskt roligt att få lön för det hårda jobb som jag har lagt ner i en bransch där det inte alltid är så lätt att lysa igenom och synas. Det är en fin bekräftelse som uppmuntrar mig till att göra det jag gör, säger Therese Åhlund.

Therese Åhlund målar porträtt och fotorealistisk konst, ofta i den gamla familjegården i Stavalund cirka 5 mil norr om Skellefteå. Motiven hon tecknar är till största del djur och det är näst intill omöjligt att se att motiven är handmålade. Tusentals personer följer Therese arbete i sociala medier och tack vare Instagramkontot har hennes konstverk den senaste tiden fått stor internationell uppmärksamhet. Tidigare i år blev hon uttagen till att delta i den internationella konstutställningen Gaia – The Origin i Milano. Nu vinner hon ett eftertraktat internationellt konstpris.

- Jag har haft en väldigt inspirerande start på det här året. Det är mycket roligt som har hänt och ännu mer är på gång så det känns verkligen peppande!

Therese startade sitt konstnärskap med att ta emot beställningar från privatpersoner på husdjur som varit så betydelsefulla att de förtjänar att för alltid få leva kvar i färg. Än idag tar hon emot ett begränsat antal beställningar varje år för att hon fascineras av att få föreviga den speciella relationen som finns mellan människa och djur. Hennes konst har sin grund i en fotorealistisk stil där djur och natur alltid är i fokus.

-  Jag vill att min konst ska förmedla den starka energi som finns i naturen och vad den gör med oss människor och vårt välbefinnande. Jag jobbar nu med att bygga upp kollektioner men jag har fortfarande en väldigt stark passion för att ta beställningar på husdjur. Kärleken till dessa är så stark! Glädjen och livskvaliteten som husdjuren skapar för oss under sin livstid är oslagbar, precis som tomrummet blir enormt den dagen de inte längre finns hos oss. Att få möta människor och kunder i det här och skapa en hyllning eller ett minne är verkligen ärofyllt och något som ligger som en värdegrund i mitt företag.

Priset Collectors Vision International Art Award delades ut den 8 maj 2021, på grund av rådande pandemi delades priset ut digitalt. Vinnaren har utsetts av en oberoende internationell jury som består av experter från konstvärlden, ägare av konstgallerier, konstkuratorer, konstsamlare och konstkonsulter.

Therese Åhlund är en av 22 entreprenörer som under våren deltar i Go Business inkubatorprogram som drivs av Piteå Science Park.

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49