Robin Wikström och KTH Formula Students autonom elbil kallad DeV17

Tävlar i världens största tävling för ingenjörsstudenter

KTH-studenten Robin Wikström från Piteå gör sig redo för att tillsammans med sitt team tävla i Formula Student, en av världens största ingenjörstävlingar för studenter. Inom ramen för projektet KTH Formula Student har laget designat och tillverkat en formel-bil vars monocoque är tillverkad i Piteå med stöd av kompositklustret SWE-CIC.

- Trots att jag kommer från Piteå hade jag ingen aning om vilken enorm kunskap som finns här kopplat till fiberkompositer. Det stöd som vi har fått under design- och tillverkningsprocessen har varit oerhört värdefullt, säger Robin Wikström, civilingenjörsstudent vid KTH i Stockholm och tidigare projektledare inom KTH Formula Student.

SWE-CIC är ett kluster som arbetar för att, tillsammans med företag och forskare, ta fram framtidens kompositprodukter och produktionslösningar. Kärnan finns i ”kompositbyn” i Öjebyn där RISE tillsammans med flertalet företag inom kompositbranschen har sitt säte. Här finns kompetens och utrustning i världsklass och över 50-årserfarenhet av utveckling och produktion av industriella fiberkompositer. Under sex veckor har Robin Wikström och några av hans teammedlemmar befunnit sig i kompositbyn för att tillverka och testa monocoquen till formel-bilen som de ska tävla med i Tyskland i mitten av augusti. Företaget Composite Service har stöttat kring tillverkningsprocessen och RISE har bidragit med goda råd och testning av provpaneler för att kunna verifiera konstruktionen.

- Det är viktigt att tänka på tillverkningen genom hela designprocessen för att ens idéer ska kunna realiseras. Eftersom materialet är dyrt och KTH Formula Student är ett ideellt projekt har vi endast haft en chans på oss att lyckas. Tack vare att vi har kunnat bolla frågeställningar löpande med de som har lång erfarenhet av att jobba med fiberkompositer har vi lyckats få vår konstruktion tillräckligt styv och stark för att ge bilen en bättre fordonsdynamik och stabilitet, säger Robin Wikström

KTH Formula Student är ett ideellt projekt där teamet designar, tillverkar, tester och tävlar med en bil i Formula Student. För teamet som ska tävla i år där Robin Wikström ingår (som projektledare mellan år 2019 och 2020 och numera som ”monocoque ansvarig”) har målet varit att tillverka en autonom elbil kallad DeV17. Teamet har också haft som mål att vara årets mest hållbara team och samtidigt leverera en högpresterande bil. DeV17 är en av de första bilarna någonsin som har integrerat ett förarlöst system redan i början av tillverkningsprocessen.

- De senaste två åren har vart utmanade och väldigt givande för hela laget, och jag är väldigt nöjd över vad vi åstadkommit. Vi hart tagit an oss en enorm uppgift med att designa och tillverka en helt ny bil. Bland annat har vi har designat en helt ny växellåda för fyrhjulsdrift, vår första monocoque på 11 år samt integrerat ett förarlöst system från start. Nu är det fullt fokus på att tillverka de sista komponenterna och börja testa bilen så att vi kan ta oss till tävlingen, säger Robin Wikström.

Teamet kommer att tävla i kategorin Driverless DV.

- För oss inom SWE-CIC är det viktigt att stötta studenter som intresserar sig av fiberkompositer, då de i framtiden antingen kan vara del av kompetensförsörjningen till SWE-CICs medlemmar eller anställda hos potentiella kunder. Detta är ett bra projekt för ett sådant samarbete och det visar också på ett bra sätt upp möjligheterna med fiberkompositer. Kul att medlemmar i SWE-CIC kunnat stötta på ett fantastiskt bra sätt, säger Ulf Westerberg, projektledare SWE-CIC som drivs av Piteå Science Park.

Faktaruta monocoque (självbärande kaross)

En monocoque är en självbärande kaross vilket innebär att chassi, kaross och bärande balkar är sammanbyggda som en del. Fördelarna med en monocoque i fiberkomposit jämfört med en traditionell stålrörsram är att vikten blir mindre och att styvheten är bättre, även om konstruktion och produktion är mer utmanande.

Faktaruta om KTH Formula Student

KTH Formula Student är ett ideellt projekt där man designar, tillverkar, testar och tävlar med en bil i Formula Student. Projektet handlar om att lära sig att arbeta som ett team och producera en högkvalitativ produkt tillsammans. Erfarenheterna från det årslånga projektet ger medlemmarna ett försprång i övergången mellan akademiska studier och den framtida arbetsplatsen.

På grund av Corona pandemin har årets bidrag varit ett tvåårigt projekt.

Faktaruta om Formula Student

Formula Student är en av världens största ingenjörstävlingar för studenter och går ut på att under ett års tid konstruera, bygga och testa en liten formel-bil för att sedan tävla mot ett hundratal andra universitetslag från hela världen.

Faktaruta om SWE-CIC

SWE-CIC samlar norra Sveriges experter inom fiberkomposit. Klustrets kunskap sträcker sig både på djupet och bredden med ett stort nätverk inom många branscher. Man arbetar nära så väl RISE som Luleå Tekniska Universitet för att säkerställa att vi alltid ligger i teknisk framkant.

Målet är att tillsammans med produktägande företag utveckla morgondagens kompositprodukter. Inom klustret pågår även forskning för att utveckla morgondagens biobaserade lättviktsmaterial.

Amanda Karlsson

Kommunikationsansvarig 070-396 95 49