Fotograf: Anders Westergren Bildtext finns nedan

Ett Norrländskt Requiem framförs i nyöversättning till meänkieli på Meänkielidagen – första föreställningen i samarbetet ”Scenkonst från norr”

På söndag sänds den första regionalproducerade scenkonstföreställningen inom ramen för samarbetet ”Scenkonst från norr”. Först ut är ett sceniskt uruppförande av Ett Norrländskt Requiem av Fredrik Sixten och Bengt Pohjanen, där Pojhanen själv reciterar mellan satserna i en för detta tillfälle nyöversättning till meänkieli för att uppmärksamma Meänkielidagen 27 februari.

- Det är första gången som en satsning i denna omfattning görs med regional scenkonst. Det ska bli intressant att se publikens gensvar. Vi har ett liknande erbjudande med våra livesändningar av operaföreställningar från Metropolitan som är mycket uppskattade, säger Roger Norén, konserthuschef Studio Acusticum.

Bakom satsningen står Studio Acusticum, Folkets Hus och Parker och Riksteatern Norra. Tillsammans kommer de att erbjuda livesändningar med regionalt producerad scenkonst till både fysisk och digital publik i de norra länen. Målet med samarbetet är att fler ska kunna ta del av regional scenkonst även om man bor långt ifrån eller av annan anledning inte kan ta sig till länens kulturhus. Satsningen är ett led i att tillgängliggöra regionalproducerad scenkonst som av olika skäl inte kan eller är mycket kostnadskrävande att turnera.

- Vi på Riksteatern Norrbotten och Folkets Hus och Parker norra och södra Norrland är tillsammans 200 ideella arrangörsföreningar. Vi kommer att sända föreställningen via våra facebooksidor och webbsidor. Det här samarbetet med Studio Acusticum öppnar upp stora möjligheter även inför framtiden, säger Anna Björk, scenkonstkonsulent, Riksteatern Norrbotten.

Inom ramen för samarbetet kommer fyra föreställningarna att livesändas som har förankring i regional historia, minoritetskulturer eller en stark regional särprägel. Två av de fyra planerade scenproduktionerna kommer att framföras på flera av våra minoritetsspråk och är producerade av Opera Vildmark, Framnäs Folkhögskola, Festspelen i Piteå och GlesbygdsDivan i samverkan. Den första föreställningen Ett Norrländskt Requiem kommer att visas på Meänkielidagen den 27 februari, klockan 19.00. Föreställningen kommer både att visas digitalt via Studio Acusticums webb och kan upplevas på plats i konserthusets stora sal.

Mer information om Ett Norrländskt Requiem

ETT NORRLÄNDSKT REQUIEM!
    Ett musikaliskt möte utöver det vanliga.

I Ett Norrländskt Requiem samlas några av norra Sveriges skickligaste ord och tonkonstnärer för att uttrycka de känslor som mötet med döden skapar. Här finns bottenlös förtvivlan och skummande raseri men också förundran, försoning, hopp och framtid.

Tonsättaren Fredrik Sixten skrev dödsmässan när hans vän gick bort endast 37 år gammal och musiken är en kombination av modernism, folkton, tradition och stundtals jazzlik harmonik.

Till detta får ni möta Bengt Pohjanens direkta tilltal i sångtexterna på svenska i kombination med Requiemmässans texter på latin.

Följ med på en musikalisk resa av vrede och frustration över det ofattbara. Här finns kaos, dödsskräck, förtvivlan och ensamhet mitt i en surrealistisk, svajande verklighet. Men även det genomlysta, folktonsrena finns här när den lidande slutligen skådar ljuset och försonas med allt jordiskt ofullkomligt.

Under detta sceniska uruppförande kommer Bengt Pohjanen att recitera mellan satserna i en nyöversättning till Meänkieli.

Kör: Erik Westbergs Vokalensemble
    Dirigent: Erik Westberg
    Organist: Lars Nilsson
    Bassolo: Ola Eliasson
    Sopransolo: Carina Henriksson
    Dans: Linn Lindström
    Recitation (uppläsning): Bengt Pohjanen
    Regi: Catarina Gnosspelius

Musik: Fredrik Sixten
    Text: Bengt Pohjanen

Produktion: Opera Vildmark, Framnäs Folkhögskola

Arrangörspart: Framnäs Folkhögskola
    Med stöd av: Musikverket, Region Norrbotten, GlesbygdsDivan, Kulturrådet

På bilden från vänster:

Anna Björk, scenkonstkonsulent, Riksteatern Norrbotten

Birgitta Strömgren, regional strateg Folkets hus och parker, Norra och Södra Norrland.

Carina Henriksson, konstnärlig producent, sångerska

Lars Nilsson, organist