Folkkonst på Piteå Stadsbibliotek

Olle Nessle, folkkonstspejare, konstnär, författare, drakbyggare och mycket mer, ställer ut delar av sin samling 1-29/2 i stadsbibliotekets montrar. Några av de mest makalösa verken har han funnit i museimagasin, bodar, uthus och på marknader, ja till och med vid någon dikeskant. Torsdag 16 februari berättar han om sin samling samt boken Okända mästare på Piteå Stadsbibliotek, Kafé å Läs kl 19.

Olle Nessles samling består av verk, mest skulpturer, av folkliga konstnärer och slöjdare. Det är till stor del självlärda personer som ofta har skapandet som bisyssla till annan verksamhet. De har i det tysta skapat och många skapar fortfarande makalösa konstverk. Den 16 februari finns Olle Nessle i Piteå för att i ord och bild berätta om sin fantastiska samling.

Olle Nessle bor utanför Sala i ett gammalt missionshus där själva kyrksalen, med ordentligt tilltagen takhöjd, rymmer hans samling. Boken Okända mästare presenterar några verk och några av dess skapare. Ibland har det dock varit svårt att spåra upphovsmännen, de flesta har verkat långt tillbaka i tiden. Några av de mest makalösa verken har Olle Nessle funnit i museimagasin, i bodar, uthus och på marknader, ja  till och med vid någon dikeskant.

Arrangörer: Piteå stadsbibliotek och konsthall, Piteå Nya FöreläsningsFörening, Piteå konstförening och Norrbottens läns hemslöjdsförening