Vision 2050 ska ta Piteå till en ljus framtid.   Foto: Getty Images
Vision 2050 ska ta Piteå till en ljus framtid. Foto: Getty Images

Vision 2050 ska göra Piteå till ett enkelt val av bostadsort

Den 24 juni fattade kommunfullmäktige beslut om en ny vision för Piteå. Siktet är inställt på 2050 och visionen lyder: Piteå – Sveriges bästa plats att bo på. Fem strategier är formulerade kring hur vi ska ta oss dit och under hösten ska insatsområden och utvecklingsprogram formuleras som ska hjälpa oss att hålla riktningen. Från och med 1 januari 2025 införs Vision 2050 som styr- och ledningssystem för Piteå kommun. Nu återstår det viktigaste av allt – att alla vi i Piteå gör jobbet för att uppfylla visionen.

Piteå kommuns vision lägger fokus på boende. Inte bara attraktiva boenden, utan också allt det där andra som måste finnas på plats för att livet som helhet ska kännas riktigt bra. Trygghet och att man känner sig inkluderad, hållbarhet och en bra skola, ett rikt kulturliv och möjligheter till en aktiv fritid.

- Jag är själv inflyttad till Piteå, först på prov, sen bestämde jag mig. Piteå är redan en fantastisk plats att bo och jag vill inte bo någon annanstans. Med den nya visionen kan vi lättare ringa in det vi behöver jobba vidare med och utveckla för att uppnå visionen – att bli Sveriges bästa plats att bo och leva på, säger Kata Nilsson (S), kommunalråd.

Strategierna handlar om boende, trygghet och inkludering samt möjligheter att ha mer kul. En annan om att det ska vara enkelt att vara företagare – att starta, driva och etablera företag likväl som att det ska finnas ett brett näringsliv som erbjuder arbetstillfällen i många olika branscher. Samverkan mellan näringslivet, civilsamhället och kommunen beskrivs som en framgångsfaktor – både kommunen som helhet likväl som enskilda medarbetare.

- Vi behöver bli fler för att klara vårt välfärdsuppdrag. Ska vi attrahera människor från andra delar av landet eller andra länder måste helheten finnas på plats. Vi behöver kunna erbjuda arbetstillfällen och uppvisa ett bra företagsklimat utöver det som många inflyttare söker – trygghet, bra skola, attraktiva boenden, en fin natur och möjligheter till en rik fritid. Det är många pusselbitar som måste finnas på plats och här kommer visionen att styra oss rätt, säger Patric Lundström (S), kommunalråd.

Visionen brett förankrad
Arbetet med visionen startade på allvar våren 2023, men redan innan genomfördes utredningar och studier som utgör underlag till Vision 2050. Under arbete har upprepade dialog genomförts med allmänhet, näringsliv och olika politiska grupperingar. Syftet har varit att få en bred förankring och ett brett stöd för den vision som gick upp till beslut.

- Vi har lämnar synpunkter som inarbetats, men också många som inte finns med. Jag tycker dock att det är viktigare att vi har en vision att enas runt än att vi måste få igenom allt. Därför röstade vi för kommunstyrelsens förslag när beslutet fattades i kommunfullmäktige, säger Håkan Johansson, moderaternas gruppledare.

Beslutet om Vision 2050 är fattat och det är nu som ett mer fokuserat arbete startar med att steg för steg arbeta i visionens riktning. Under hösten ska insatsområden och utvecklingsprogram tas fram kopplade till de olika strategierna, de ska hjälpa till att hålla riktningen i kommunens verksamheter och utvecklingsarbeten.

- Vi är väldigt nöjda med den slutgiltiga visionen som kommunstyrelsen gick till beslut med, där synpunkter från de olika politiska partierna är inarbetade. Det känns som en bra start på det viktiga gemensamma arbete vi har framför oss – att fortsätta utvecklas, förbättra, att bättre fokusera på viktiga utvecklingsområden och jobba framåt för att uppfylla Vision 2050, säger Anton Li Nilsson (C), andre vice ordförande i kommunstyrelsen.