Verksamheter inom Piteå kommun, Svenska kyrkan och Region Norrbotten arbetar tillsammans för att erbjuda stöd till unga som anhöriga.

Samverkar kring förebyggande insatser till barn och unga som anhöriga

Piteå kommun, regionen och svenska kyrkan kraftsamlar för att stötta barn och unga genom ökad samverkan. Många barn lever i familjer med psykisk ohälsa, missbruk, funktionshinder eller sorg, vilket kan påverka barnens egen hälsa och utveckling. Initiativet till arbetet kom från socialnämnden 2022, då ett uppdrag formulerades att fokusera på gruppen barn som anhöriga. I uppdraget ingick även samverkan med andra verksamheter, ett pågående samarbete som skapat både nya idéer och lösningar.

Det interna arbetet med att möta barn och ungas behov började med att flera olika verksamheter, som regelbundet möter vuxna klienter med barn, gick samman. Under ett år har de utvecklat och implementerat nya rutiner för att säkerställa att barns situation alltid beaktas när föräldrar söker stöd. Dessutom har personalen utbildats i olika metoder, vilket stärker deras förmåga att på ett respektfullt och inkluderande sätt möta dessa familjer.

-Resultatet av arbetet är att rutinfrågor nu är implementerade i majoriteten av verksamheterna och fem familjebehandlare är utbildade i BRA-samtal (Barns rätt som anhöriga). Dessutom har ett betydande antal medarbetare fått utbildning i att föra barnens behov på tal. För att säkerställa att arbetet fortgår och utvecklas, fortsätter vi att träffas regelbundet, säger Ann-Catrin Gustafsson, projektledare och anhörigkoordinator, socialtjänsten Piteå kommun.

Samlingssida på webben och kampanj för att nå barn och unga

Ute på skolorna kommer det under september att sättas upp information med länk till en samlingssida där unga kan hitta hjälp när det känns tufft.

Samarbetet inleddes med vuxenpsykiatrin, Svenska kyrkan och elevhälsan och har utökats med barn- och ungdomshälsan samt medicinrehab. Tillsammans har de utvecklat en gemensam informationssida på webben som riktar sig till yrkesverksamma, ungdomar och föräldrar. Där ska man enkelt kunna hitta och få en överblick över tillgängligt stöd. Målet är att erbjuda hjälp så tidigt som möjligt för att förhindra att barn och unga far illa. För att nå ut till målgruppen har ett informationsmaterial tagits fram och kommer under september att sättas upp på skolorna.

-Idén om en samlad informationssida uppstod under förstudien inför projektet. Många yrkesverksamma uttryckte att det var svårt att få en överblick över vilka insatser som finns hos andra aktörer. Dessutom upplevdes tröskeln hög för ungdomar att söka hjälp, särskilt genom att kontakta socialtjänsten direkt. Genom att samla stödet på vår hemsida är förhoppningen att sänka tröskeln och att fler ska få hjälp i tid, säger Ann-Catrin Gustafsson.

De flesta i målgruppen barn och unga går i skolan och skolan blir därför en viktig del i samverkan och en kanal att nå ut till eleverna. Elevhälsan bidrar också genom att sprida kunskap om kommunens insatser till elever och vårdnadshavare.

-Som kurator i elevhälsan ser jag ett stort värde i denna typ av samverkan. Vi får bättre koll på vilka stödinsatser som andra erbjuder och kan därför på ett enklare sätt rekommendera och hjälpa ungdomarna att få det stöd de behöver, säger Anita Nyman, skolkurator, elevhälsan i Piteå kommun.

I samverkan har gruppen också identifierat nya behov. Ett konkret exempel är att Svenska kyrkan nu utbildar ledare i sorgegrupper för barn, en insats som kommer att erbjudas från hösten 2024.

-Vi är glada för samverkan kring barn som anhöriga då vi sett att det är en utsatt grupp men där det kan vara svårt att göra saker på egen hand. Vi har under många år haft en samverkan kring suicidpreventiva dagen och att vi ser att det blir mer när vi gör saker tillsammans. Vi når fler och vi får in fler perspektiv i det vi gör. När vi får mer kunskap om vad som sker hos andra kan vi också sprida det vidare till de vi möter i våra verksamheter. Kontaktnätet blir mycket starkare eftersom vi känner till varandra, säger Carina Engman, Pedagog, Svenska kyrkan.

Fortsatt samverkan med målet att inkludera fler

Samverkansgrupperna kommer att fortsätta sitt arbeta med att utvärdera de insatser som finns och identifiera nya utvecklingsområden. Jobba för att inkludera fler verksamheter för en ännu bredare representation. Målet är att hålla perspektivet på barn som anhöriga levande och aktuellt, för att långsiktigt se positiva resultat för våra framtida vuxna medborgare.

Den 10 september är det suicidpreventiva dagen och här samverkar man kring evenemanget En livsviktig kväll på LF Arena.

Läs mer om arbetet:

Suicidpreventiva dagen 10 september