Piteälven. Foto: Stina Eriksson

Ny teknik och nya finansieringsmöjligheter skapar bättre förutsättningar i Pite Älvdal

Coop Norrbotten har skapat helt nya finansieringsmöjligheter för livsmedelsproduktion, länsstyrelsen delar med sig av länets roll inom Sveriges totalförsvar och Norrmejerier berättar om sina nya satsningar. Landsbygdskonferensen “Från Kust till fjäll – A Great Place To Live” lägger fokus på nyheter och ny teknik som skapar nya möjligheter för företag och människor i Pite Älvdal.

Piteå står värd för den andra upplagan av Landsbygdskonferens Pite Älvdal "Kust till Fjäll", som äger rum den 17–18 oktober 2024 på Christina Kultur i Piteå. Konferensen att utveckla och stärka näringsliv och samhällen i Pite Älvdal.

Nya affärsmöjligheter, ny kunskap och ny teknik är fokus under konferensdagarna som samlar experter och visionärer för att försöka skapa en ekonomisk, ekologisk och socialt hållbar framtid för Pite Älvdal. Programmet är späckat med nyheter och inspiration från hela älvdalen.

Nytt investmentbolag stöttar matproduktion och FoodLAB vill sätta mat från norr på kartan

Coop Norrbottens nya investeringsbolag CN Invest – kommer att berätta hur de vill bli en trampolin för livsmedelsentreprenörer. Och nya initiativet FoodLAB som är en del av Polarbröds satsning ”Charmfabriken” presenterar hur norra Sverige kan bli ett nav för hållbar mat- och dryckesproduktion.

Hur når man ut i världen i lågkonjunktur? Och vad vill Norrmejerier nu satsa på?

Kristoffer Lundström, vd Laponia Hotell & Konferens AB & Pite havsbad AB delar med sig om hur man attraherar internationella gäster i tider av svajig konjunktur och svag krona. Norrmejeriers hållbarhetschef berättar hur bolaget kommer stötta lokal produktion och beredskapshandläggare från länsstyrelsen delar med sig av planen för totalförsvar och försörjningsberedskap.

Om hur butiksdöd stoppas i Älvsbyn och om bokbussarnas nya uppgifter

Maja Dahl och Frida Eriksson, från Boutique MIM i Älvsbyn berättar om hur deras nya försäljningssätt gjort att de vuxit i motgång och hur de skapat försäljning utanför kommungränsen.

Hur kan en bokbuss transformeras i händelser av kris, eller för att utveckla digital kompetens och innovation på landsbygden? Regionbiblioteket ser fler och större möjligheter för framtidens bokbussar.

Konferensen fokuserar på nätverkande, ny kunskap och fler affärsmöjligheter. Dagarna kommer att kryddas med lokal mat från Järnspisen Matbod, och som en av höjdpunkterna bjuds på besök och konferensmiddag hos Jössgården i Piteå landsbygd.

Runt 20-talet personer på scen och runda bordssamtal allt för att vi tillsammans ska stärker vårt område Pite Älvdal.

Moderator för dagarna är vår egen ”Queen of Pite Älvdal” Li Skarin.

Landsbygdskonferens Pite Älvdal är ett samarrangemang mellan kommunerna Piteå, Arvidsjaur, Arjeplog och Älvsbyn samt Region Norrbotten via Utveckla Norrbotten, Länsstyrelsen i Norrbotten via projekt Nära Mat och Sparbanken Nord.

För hela programmet och till anmälan: landsbygdskonferens.se

För mer information, kontakta:
Stina Eriksson, Näringslivsutvecklare
stina.eriksson@pitea.se