I was here-budskap svajar på olika håll i staden de närmaste veckorna.           Foto: Anders Westergren
I was here-budskap svajar på olika håll i staden de närmaste veckorna. Foto: Anders Westergren

Ny kampanj synliggör Piteå kommuns 4000 hjältar

I was here! Det är namnet på Piteå kommuns nya satsning som placerar kommunens medarbetare i blickfånget. Ambitionen är att belysa den nytta som undersköterskor, lärare, parkarbetare, städare, måltidspersonal, ekonomer, brandmän, samhällsplanerare och kommunens övriga cirka 200 yrkesgrupper gör i arbetet för att skapa, bibehålla och utveckla välfärd och hållbar samhällsutveckling.

Redan idag har många kommuner och regioner svårigheter med att rekrytera och behålla personal. En samhällsutveckling med urbanisering, stora pensionsavgångar och en demografisk utveckling som innebär att färre i arbetsför ålder ska försörja fler äldre är en svår ekvation att lösa.

- För oss som arbetsgivare är det en prioriterad fråga att aktivt jobba med vår attraktivitet som arbetsgivare. Arbetsmiljö, arbetsglädje och trivsel är frågor som är högt på agendan, för när vi som jobbar på kommunen trivs så höjs kvalitén och sannolikheten ökar att vi stannar längre, säger Cathrine Granberg, personalchef.

Det nya konceptet I was here inleds med en extern kampanj, där budskap som Emelie was here, Christer was here och Mathias was here exponeras på olika sätt i stadsrummet. Samtidigt rullar en digital kampanj ut lokalt, regionalt och till utvalda målgrupper nationellt. Syftet är att extern exponering ska bidra till intern stolthet.

- Våra medarbetare är delaktiga i så mycket av det som gör Piteå till Piteå. Både de yrkesgrupper piteborna träffar i vardagen inom exempelvis skola, omsorg och räddningstjänst, men även de som har jobb som inte alltid syns men som är nog så viktiga för att få kommunen att gå runt. Var och en av våra drygt 4.000 medarbetare är viktiga kuggar i samhällsbygget och I was here är ett sätt att visa upp alla dessa kommunhjältar. Det är också ett sätt att säga tack till alla våra värdefulla medarbetare, säger personalchefen.

En hyllning för medarbetarnas viktiga jobb
- Det känns viktigt att hylla vår personal på detta sätt – inte minst efter några tuffa år med pandemi när personalen verkligen ställt upp och tagit ansvar för att hålla i gång Piteå. En skola med hög kvalitet, omsorg som fungerar, en attraktiv stad med ett brett fritidsutbud och ett välmående näringsliv är viktiga frågor om vi ska kunna locka hit fler och nå befolkningsmålet. I allt detta gör vår personal ett jätteviktigt arbete, säger Andreas Lind, kommunchef.

Piteå ligger mitt i landets mest expansiva region där industrietableringar på över 1.000 miljarder är på gång. Även Piteå kommer att utvecklas med fler invånare, nya bostadsområden och nya företagsetableringar. Det kommer att innebära att konkurrensen om arbetskraft kommer att öka ytterligare de närmaste åren.

- Även vi som kommun behöver visa upp oss och våra erbjudanden. Det är en stor och komplex verksamhet vi bedriver, det innebär också många spännande jobb och goda chanser att göra karriär inom kommunorganisationen. Jag hoppas att I was here leder till en bredare bild av vad kommunen levererar samt att både pitebor och möjliga inflyttare får upp ögonen för Piteå kommun som arbetsgivare, säger kommunchefen.

I samband med lanseringen av kampanjen har Piteå kommun startat ett nytt instagramkonto, med syfte att visa upp Piteå kommun som arbetsgivare.