Nominerade till Piteå Business Awards. Foto: Linda Isaksson

Nominerade företag till Piteå Business Awards

Piteå Business Award står för dörren och det är dags att hylla Piteås näringsliv. Flera vinnare ska utses i en rad olika kategorier, däribland Årets Startup, Årets Besöksanledning, Årets Varumärke och Årets Företagare. Nytt för i år är dessutom två priser som instiftats för att ytterligare främja Ett Piteå för alla.

Ett av de nya priserna är Årets Möjliggörare som syftar till att premiera verksamheter som aktivt arbetar med insatser som leder till inkludering och ickediskriminering, samt främjar mångfald med en ökad kompetensförsörjning som resultat. Här är bland annat ICA Kvantum nominerad.

ICA Kvantums ambition är att vara en mötesplats som ska kännas som en andra familj, både för kunder och medarbetare. Alla ska vara lika välkomna oavsett kön, ålder, sexuell läggning, etnicitet och religion. Här är olikheter det normala, de pratar inte om det som skiljer sig åt utan det som förenar.

Även Föreningsservice i Piteå är nominerad till priset för deras vision att alla med rätt anpassning kan bidra med något och att alla människor är lika mycket värda. Med denna värdegrund har de skapat en arbetsplats där man ser möjligheter istället för begränsningar.

–Vår ambition är att värdesätta och ”se människan för den som den är”. I vår organisation har 90-95% någon form av utmaning (fysisk, psykisk eller lång frånvaro från arbetsmarknaden) men med rätt anpassning så har alla en viktig roll. Den arbetsanpassning vi gör ser vi som en möjlighet istället för en begränsning, säger Anton Holmberg, Föreningsservice.

Föreningsservice hjälper och stöttar föreningar genom att tillhandahålla såväl tjänster som rodukter. Här går det till exempel att erhålla hjälp med profileringsarbeten av olika slag, fastighetsskötsel, bokföring och redovisning, hyra ljudanläggning, lokal etc.

Även Miljörivning i norr AB är nominerade till Årets Möjliggörare. Här tar vi reda på medarbetarnas olikheter och personliga kompetenser för att medvetet skapa rätt känsla av hanterbarhet i arbetet. Personalen har själva arbetat fram företagets värdegrundsord som är ordet Hjälpa.

–Idag finns en stor palett av uppdrag utöver riv, sanering och fastighetsservice. För att våga utvecklas och vara nyfiken hjälper vi varandra att bli bättre genom att uppmärksamma varandras förbättringsområden utan härskartekniker eller pekpinnar. Samtidigt som vi ger feedback till varandra när någon gjort bra saker. Glada och stolta blir vi alla när kunder frågar om vi kan "HJÄLPA" dem. Då vet vi att vår gemensamma värdegrund börjar nå ut som ett varumärke, säger Jan Renberg, Miljörivning i norr.

I kategorin Årets Företagare hittar vi Jan Fransson, Install, Folke Stenvall, Sven Stenvall och Anna Flink, Stenvalls Trä samt Peter Nordlund, Box Modul bland de nominerade.

–Vi har fått in flera nomineringar från allmänheten och juryn har i år haft många väldigt bra kandidater att utvärdera. Juryarbetet har kännetecknats av stort engagemang och det har krävts en hel del arbete för att landa vid en vinnare. Det är tydligt att näringslivet fortfarande påverkas av pandemin men vi ser att vi har många väldigt starka företag i Piteå. Förra årets vinnare i Piteå, Wibax, gick hela vägen via regionfinal till Sverigefinalen där de tog en hedrande andraplats. Nu hoppas vi att årets vinnare i Piteå kan få uppleva samma resa, säger Anders Lundkvist, juryorförande för Årets Företagare.

Samtliga vinnare presenteras fredag den 24 februari när Piteå Business Awards arrangeras på Pite Havsbad.

Här är alla nominerade till priserna på Piteå Business Awards:

Årets Möjliggörare

ICA Kvantum