Rekreationsytorna vid Nördfjärden bevaras i förslag till planprogram.        Foto: Anna Stamblewski
Rekreationsytorna vid Nördfjärden bevaras i förslag till planprogram. Foto: Anna Stamblewski

Nämndsbeslut visar vägen för centrumnära bostäder och bevarade grönytor vid Nördfjärden

Samhällsbyggnadsnämnden fattade två beslut vid torsdagens sammanträde som påverkar stadens utformning i framtiden. Dels ett beslut om ett ramverk för eventuell förtätning av bebyggelsen på Övre Norrmalm, dels ett beslut om utvecklingen av området vid Nördfjärden. Nu går frågorna vidare till kommunfullmäktige för slutgiltigt fastställande.

Piteå växer och behovet av nya bostäder är stort. Under torsdagens möte i samhällsbyggnadsnämnden fattades två viktiga beslut som skapar tydlighet och förutsättningar för fortsatt utveckling av centrala delar av Piteå.

Riktlinjer för bebyggelsen Piteå centrum kompletterade med Övre Norrmalm

Övre Norrmalm i Piteå – området mellan Christinaskolan och LF Arena – har en speciell karaktär som är värd att värna om, samtidigt gör områdets centrala läge att det finns ett intresse för förtätning.

För att möta det ökade intresset är förslaget att området ska ingå i riktlinjerna för bebyggelse i Piteå centrum. Syftet med riktlinjerna är att bevara kulturella och historiska värden i stadsmiljön och att utveckla stadskärnans attraktivitet.

- I praktiken innebär detta att om området ska utvecklas med ny eller förtätad bebyggelse, så ska det ske med stor hänsyn till områdets karaktär och historiska värden, säger Florian Steiner, stadsarkitekt.

I riktlinjerna står det bland annat att äldre byggnader ska värnas, kulturhistorisk bebyggelse som omfattas av riksintresse för kulturmiljö ska bevaras och vårdas samt att rivning av kulturhistoriskt värdefulla byggnader alltid ska hanteras restriktivt.

- För att uppnå en hållbar stadsutveckling behöver vi lämna tanken att bevarande och utveckling står i motsatsförhållande till varandra. Hållbar stadsutveckling innebär att arbeta med de givna förutsättningarna samt att förvalta och vidga miljöers kapital – ekonomiskt, ekologiskt, socialt och kulturellt. På så sätt blir Piteå rikare på kultur, skönhet, komplexitet och historia, säger han.

Samråd om förslaget har genomförts med PiteBo, BD Fastigheter och RAWI, som alla har ett stort fastighetsbestånd i området, samt internt inom kommunen med berörda avdelningar och verksamheter.

Planprogram för Nördfjärden

Utvecklingen av området runt Nördfjärden har länge varit en omdiskuterad fråga. År 2020 genomfördes en dialog där närmare 900 personer medverkade, och den samlade bilden är att området värderas högt, främst som stadsnära rekreationsområde. Dessa grönområden är ett bra och viktigt komplement till staden och bidrar till att Piteå upplevs som attraktiv.

Med grund i dialogen har ett förslag till planprogram för området arbetats fram, där såväl bevarandet av grönytor och utpekade områden för bebyggelse finns med. Under torsdagen godkändes förslaget och nu skickas ärendet vidare till kommunfullmäktige för beslut.

- Om planen godkänns är nästa steg att gå ut till byggföretagen med en intresseförfrågan för de delar i planprogrammet som utpekas för bebyggelse. Här sammanställer vi som kommun vissa önskemål och kriterier som intresserade byggföretag utgår från när de tar fram sina förslag. Vår ambition är att den nya bebyggelsen ska tillföra området mervärde för att öka dess attraktivitet., säger Helén Eriksson, enhetschef för plan- och markfrågor.

I förslaget till planprogram föreslås ett nytt bostadskvarter på de ytor vid Norra hamn som idag utgörs av verksamheter och parkeringar. På bottenvåningen föreslås lokaler för exempelvis restaurang och café. I samband med exploateringen föreslås en utveckling av grönstrukturen närmast vattnet.

En ny ishall och parkeringar föreslås vid LF Arena.

- Genom att bevara befintliga grönområde skapas förutsättningar att värna biologisk mångfald, möjligheten till klimatanpassning, hållbar dagvattenhantering, god luftkvalitet och naturupplevelser. Piteborna ska ha tillgång till detta stadsnära grönområden för motion, rekreation, avkoppling och möten mellan människor, säger Brith Fäldt, ordförande för samhällsbyggnadsnämnden

Samhällsbyggnadsnämnden överlämnar nu båda ärendena till kommunfullmäktige för beslut.

Jessica Nilsson

Samhällsutvecklare samhällsutveckling, stadsutveckling, projekt 0911-69 61 81