Ali Hashim, f.d. elev vid Vuxenutbildningen, numera bussförare i Piteå.   Foto: Jonatan Eriksson
Ali Hashim, f.d. elev vid Vuxenutbildningen, numera bussförare i Piteå. Foto: Jonatan Eriksson

Tommy och Ali förverkligade drömmar är viktiga för Piteå

Vuxenutbildning har kommit att få en allt viktigare roll för kompetensförsörjning, integration och att stärka individer på arbetsmarknaden. Möjligheten till att studera i vuxenålder skapar framtidstro för deltagarna och möjliggör för dem att förverkliga sina yrkesdrömmar. Att matcha individen med arbetsmarknadens behov är en viktig del i samhällsbygget.

Det som börjar med en dröm kan i många fall förverkligas. Det gäller bara att få tips och vägledning på vägen från där man är till dit man vill.

Både Ali och Tommy har fått bra stöd via Vuxenutbildningens lärare och studie- och yrkesvägledning samt det breda utbudet av utbildningar som kommunen erbjuder – från grundläggande och gymnasiala kurser för att läsa upp behörighet för högre utbildning till gymnasiala yrkesutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar.

Ali Hashim valde att gå en gymnasial yrkesutbildning till busschaufför. Han fick sedan jobb på ett bussbolag och trivs med serviceyrket och att träffa mycket människor varje arbetsdag.

Tommy Nordsvahn jobbade heltid, men drömde om polisyrket. Han valde därför att läsa de gymnasiala kurser som krävdes för att få behörighet för att söka till polishögskolan och jobbet som polis.

Kompetensförsörjning – nyckel till fortsatt utveckling
En av de största utmaningarna för Piteås utveckling – både för Piteås alla företag likväl som för kommunen och andra offentliga aktörer – är kompetensförsörjning och tillgång till arbetskraft.

Piteå kommun jobbar brett och i dialog med näringslivet och utbildningsanordnare för att kunna erbjuda utbildningar som både individer och samhället behöver. Det gäller utbildningar inom bristyrken som yrkesförare och undersköterska, men också utbildningar som ger spetskompetens inom branscher med behov av arbetskraft i form av yrkeshögskoleutbildning, exempelvis processoperatör och affärsinriktad speditör.

- Kompetensförsörjning är en nyckelfaktor för att säkra välfärden och fortsätta utveckla Piteå - här har vi på Vuxenutbildningen en viktig roll. Vi uppmanar både individer och företag att ta kontakt med oss för att se hur vi kan hjälpa till - antingen att stötta dig som individ vidare eller verka för att arbetslivet får rätt kompetens i en specifik bransch, säger Charlotte Sundman, verksamhetsområdeschef.

Kontakt:
Lotta Sundman, verksamhetsområdeschef, tel: 0911-69 64 35   e-post: charlotte.sundman@pitea.se