Studio Acusticum vill fylla läktarna med mångfald.  Foto: Tone Brunes
Studio Acusticum vill fylla läktarna med mångfald. Foto: Tone Brunes

Studio Acusticum diplomerad för sitt mångfaldsarbete

Under morgonens Frukost med företagen fick Studio Acusticum diplom för sitt mångfaldsarbete. De är därmed den 14:e aktören som får diplom för att de aktivt bidrar i arbetet för Ett Piteå för alla.

Diplomeringen genomfördes under Frukost med näringslivet som sändes digitalt via facebook. Det digitala eventet hade närmare hundra besökare och går att titta på i efterhand, se länk nedan.

För Studio Acusticum är mångfald och inkludering en naturlig del i verksamheten. De är också positiva till beslutet att utnämna Piteå till MR-kommun vilket sker inom kort.

- Jag vill berömma Piteås satsning på att bli en MR-kommun, att Piteå ska vara en plats där alla är välkomna och inkluderade. Det blir ett kvalitetsmärke. Finns det något viktigare?, säger säger Roger Norén, konserthuchef Studie Acusticum.

Studio Acusticum motivering till diplomeringen lyder:

"Det är en mänsklig rättighet att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner" (FN, artikel 27)."

Ovanstående paragraf är en av ledstjärnorna i vår verksamhet vid Studio Acusticum, och att distrubuera kulturen även till människor som inte kan ta sig till scenerna har blivit ett starkt profilområde.

Studio Acusticum är en av kommunens huvudaktörer i Fristadssatningen som syftar till att värna yttrandefrihet och skydda förföljda konstnärer.

Musikens "språk" är universellt och ett vitalt kulturliv bygger på influenser från olika kulturer och geografiska områden. I Studio Acusticum försöker vi säkerställa mångfalden genom att aktivt registrera kön, ålder m.m på såväl besökare och artister samt signalera mångfald i reklam och marknadsföring. En särskild samverkan med kommunens stöd- och omsorgsboenden har pågått sedan starten 2007.

Kulturens roll som spegel av samtiden kommer att bli allt viktigare i en värld där demokrati, yttrandefrihet och fakta kan komma att bli ifrågasatt.

Att Piteå tagit beslut om att bli en MR-kommun kommer att stärka dess attraktionskraft och är ett riktigt kvalitetsmärke. Detta kommer kulturen och vår verksamhet i Studio Acusticum till gagn."

Piteå, snart en MR-kommun

Den 24 oktober kommer Piteå att utnämna sig till en MR-kommun, som är den svenska motsvarigheten till Human Right City. Att vara en MR kommun handlar inte bara om kommunorganisationen, utan innefattar hela Piteå – företag, föreningar, myndigheter, civilsamhället och pitebor. Det gäller också alla boende i kommunen: unga, gamla, nyinflyttade likväl som de som alltid bott här.

Diplomeringen av företag, organisationer och föreningar som aktivt arbetar med mångfald och mänskliga rättigheter (MR) är en del i det breda mångfaldsarbete som pågår. Syftet är att uppmärksamma både enskilda insatser och det breda arbetet som pågår samt att inspirera andra att öka fokus på detta i sina verksamheter.

Konceptet med diplomeringen har utformats i samverkan mellan Piteå kommun, folkbildare och företagarorganisationen Företagarna i Piteå.

Kontakt:
Roger Norén, konserthuschef Studie Acusticum, 070-687 28 67