Leif Wikman blir tillförordnad kommunchef

Leif Wikman, kliver nu på som tillförordnad kommunchef, efter Ylva Sundkvist som går i pension. Leif har mångårig erfarenhet av ledarskap och har arbetat i flera av kommunens förvaltningar. Leif Wikman är chef på avdelningen styrning och ledning på kommunledningsförvaltningen. Carola Ek tar över efter honom som tf avdelningschef från den 1 december.

- Det är kommunstyrelsen och kommunstyrelsens ordförande som sätter agendan med vad man förväntas av mig under den här övergångsperioden. Men oavsett målbilden så är våra förutsättningar goda, trots att vi är mitt inne i en pandemi som totalt förändrat allas förutsättningar. Vi är en kommun med kompetenta, innovativa och målfokuserade medarbetare och chefer med vilja att fortsätta åstadkomma bästa möjliga för våra medborgare, näringsliv och föreningsliv, säger Leif Wikman.

Leif Wikman har en bakgrund från IT- branschen där han haft en del olika roller med fokus på ledning och utveckling. Intresset för offentlig förvaltning och demokratiprocesser ledde honom in till Socialtjänsten i Piteå kommun år 2004 i jobbet som administrativ chef. Under 2012 var han till förordnad Socialchef. Däremellan har Leif även arbetat för Sveriges kommuner och Regioner för att utveckla gemensamma informationsprocesser för kommunernas socialtjänst. År 2013 var han med och byggde upp och den nya förvaltningen Strategiskt Stöd som bestod av IT-, ekonomi- och personalavdelningen. Leif Wikman var förvaltningschef fram till 2017 när förvaltningen Strategisk stöd och dåvarande Kommunledningskontoret slogs ihop och bildade Kommunledningsförvaltningen. Han har sedan dess varit chef på avdelningen styrning och ledning på Kommunledningsförvaltningen och har därför arbetat nära kommunchefen.

Rekryteringen av ny kommunchef är ännu inte klar. I slutet på oktober bestämde kommunstyrelsen att göra ett omtag i rekryteringsprocessen.

- Jag är helt övertygad om att vi kommer att hålla den här skutan både på rätt kurs och med god fart även framöver. Så snart en ny kommunchef är på plats ska vi också göra allt för att ge hen bästa möjliga förutsättningar att ta över rodret, säger Leif Wikman.

Leif Wikman

tf Kommunchef 0911- 69 62 72 pitea.se