Med gemensamma krafter lyckades Sparbanken Anna Boström och Bun-ordföranden Anton Li Nilsson klippa bandet och officiellt inviga hinderbanan.   Foto: Gunnel Ekman
Med gemensamma krafter lyckades Sparbanken Anna Boström och Bun-ordföranden Anton Li Nilsson klippa bandet och officiellt inviga hinderbanan. Foto: Gunnel Ekman

Glädjefylld invigning av Piteås nya hinderbana

Invigningen under lördagen av Piteå OCR Park, den nya hinderbanan vid Strömbacka strand, blev en folkfest i ordets rätta bemärkelse. Massor av barn i alla åldrar sprang, klättrade och klängde på den roliga banan – och fick sig lite träning utan att de ens märkte det, som initiativtagaren Kajsa Askenryd uttryckte saken.

I nästan fyra år har den sportiga idrottsläraren kämpat för sin OCR-bana, en hinderbana både för avancerat idrottande och tävlande, men också lekfullt pröva-på. Nu, på den officiella invigningsdagen, strålade hon ikapp med solen.

- Det här är verkligen jätteroligt! Både att det kom så mycket folk hit idag, men nästan mest av allt att det redan är så många barn och ungdomar som är här och leker och tränar på kvällar och helger, spontanidrott när den är som bäst, konstaterar hon.

Allt började 2017 då Kajsa Askenryd deltog i Räddningsloppet, som då ordnades för första gången i Piteå med kommunens räddningstjänst som arrangör.

- Jag var med och sprang och tyckte det var helt fantastiskt roligt med hinderbanan, sen kom jag in i OCR-världen och har både tränat och tävlat i flera år nu, berättar hon.

Och när det sedan fanns projektpengar att söka för “hälsofrämjande insatser i skolmiljön” började idén om ett Piteå OCR Park att ta form.

- Och nu är det äntligen klart! Det har varit hårt jobb i flera år, men nu är vi i mål, säger hon och berättar att till våren kommer hon och en kollega att hålla kurser i OCR, både för barn och vuxna – vilket i sin tur kanske kan leda till att en egen förening bildas. Till att börja med är verksamheten en underavdelning i Pite Runners.

Ett bra komplement till Piteås fritidsutbud

På plats vid invigningen fanns också ordförandena i kultur- och fritidsnämnden samt barn- och utbildningsnämnden, Elisabeth Lindberg respektive Anton Li Nilsson, den senare för dagen lämpligt träningsklädd och “redo att göra bort mig lite här och var på banan”.

Båda var mäkta imponerade av anläggningen och det arbete som Askenryd lagt ner. Lindberg tycker hinderbanan är ett väldigt roligt komplement till den idrott som redan finns i kommunen.

- Att den redan kommit att locka till så mycket spontanidrott tycker jag är fantastiskt, sa hon.

Anton Li Nilsson kunde bara hålla med, men ville också framhålla både Kajsa Askenryds och näringslivets insats:

- Pengarna som kommunen satsat hade ju inte på långa vägar räckt till den här anläggningen, så där är ju hennes och företagens insats viktig. Utan den hade det här inte gått och jag tycker Askenryd har både arbetat hårt och hittat kreativa lösningar för att ro det här i land, säger han.

Nilsson pekar till exempel på att projektet lyckats få en dryg miljon från Allmänna arvsfonden – tack vare att Askenryd kläckt den briljanta idén att Pite Runners, som hon är medlem i, officiellt äger och driver anläggningen i tio år innan den enligt ett avtal övergår i kommunens ägo. Kommuner kan ju inte söka pengar från arvsfonden, men det kan en förening.

Succé bland barnen

Och barnen, vad tyckte barnen då? Jo, de var överförtjusta!

- Det här är jättekul!, säger Livia Olofsson, som hunnit “testa allt” när vi får en pratstund med henne och brorsorna Noel och Leon Olofsson.

Alla tre syskonen deltog i barntävlingen under invigningsdagen och vill - förstås - komma tillbaka och leka och träna igen på kvällar och helger.

- Titta! Ringarna är jättekul, säger Noel och klättrar raskt upp i hindret igen, redo att ta sig an utmaningen på nytt. Det ska gå!

• Sporten OCR står för Obstacle Course Racing – eller hinderbana, helt enkelt
  • Banan består av 12 hinder, med två olika svårighetsgrad på varje
  • Det är den nordligaste OCR-banan i Sverige, den enda norr om Sundsvall, och hindren håller tillräckligt hög nivå för tävling
  • Huvudfinansiärer till banan är Piteå kommun, Sparbanken Nord och Allmänna arvsfonden - övriga företag som bidragit är NYAB, Stenvalls, PiteEnergi, Kaiding, Ivab och Printbyrån.

Kajsa Askenryd, tel.070-656390

Kontaktuppgifter till Elisabeth Lindberg och Anton Li Nilsson, se nedan.

Anton Li Nilsson

Ordförande i Barn-utbildningsnämnden och andre vise ordförande i Kommunstyrelsen (vikarie för Majvor Sjöund) 073-083 46 92
Elisabeth Lindberg

Ordförande Kultur- och fritidsnämnden (S) Piteå kommun pitea.se